Full version: Omedveten odling
Odjuret
Förra sommaren köpte jag en fin fjärilslavendel på zetas och hade den i kruka. Den blommade jättefint och var verkligen en fröjd för ögat. När vintern började krypa allt närmre läste jag (här på odla) att den är svår att
övervintra. Men jag tyckte om den så mycket så jag gjorde ett halvhjärtat försök ändå. Ställde den skyddat men inte inomhus. När våren kom hittade jag den och dammade av... alla "blad" hade vissnat men jag gjorde inte mer än att vattna och ställa i solen. Jag la inte ens ny jord ovanpå.
Rätt som det är böejar det titta fram grönt. Efter ett tag märker jag att den "gamla" plantan inte skjuter ngt nytt och antagligen är död, så jag tar bort den. Nu, när sommaren snart är slut så ser den ut såhär!

Är dem vissnade "bladen" frön ? Som jag sådde? a0a.gif

Jag misstänker att detta är vad som har hänt men nu vet jag inte vad jag ska göra med plantan (orna?)
Ska jag plantera varje uppstickare för sig? inomhus, utomhus ?
Behöver hjälp!

Dela gärna med er av liknande historier smile.gif

//Dajana
Odjuret
är det ingen som vet vad jag ska göra av det här?
blomkronan
Att övervintra i kruka utomhus är ingen bra idé. Då fryser jorden i krukan och tinar för tidigt på våren... när den en gång har tinat vill växten växa... då kommer frosten i maj-juni och tar död på den.
OM din sort är vinter tålig... är det bättre att plantera den direkt i jorden om du har tillgång till det?
ett annat alternativ är att ställa krukan på en sval plats (ca5-10 grader) inomhus och vänja ut den på våren...
ängsvädd
Ja, precis. Vilken zon tål den? Vilken zon bor du i?

Man kan täcka med ett tjockt lövtäcke runtomkring den för att skydda mot kyla.

Kanske kan den övervintra inomhus om man inte har elementet på under fönsterbrädan?
Österläge
Om de små plantorna luktar lavendel så har de frösått sig, grattis! smile.gif Jag har hundratals småplantor runt min stora lavendelrugge... Som andra har sagt, sätt dem i jorden om du har nån rabatt, annars kan du försöka övervintra dem inne om du har nåt ställe som är lite svalt. Det kan gå att övervintre ute men då måste du isolera krukan, jag har försökt med andra växter men det är rätt svårt om det blir kallt... Beror förstås på var du bor oxå, hur kallt det blir!
Odjuret
Ja de luktar så gott!

Jag kan plantera ut dem utan problem. Bor i stockholm zon 1, väldigt skyddat.
Men är det meningen att de ska vissna ner under vintern?

Jag ska nog ta en eller två plantor (för det är väl massa olika plantor!?) och ha svalt inomhus. Så får vi se till våren. Tänk att man kan gå plus i blomkassan ibland tongue.gif

Borde jag dela på dem på något sätt?

tack!
Österläge
Ja, varje "pinne" är nog en planta, de grenar sig ju efterhand men inte så tidigt tror jag. De bör nog klara sig utomhus hos dig! Lavendel vissnar inte ner helt utan blir delvis vedartad, men man ska klippa dem antingen på hösten efter blomningen eller våren innan de börjar komma igång, så de blir kompaktare o inte så risiga, annars har de en tendens att vissna nedtill o få nya skott upptill. Men jag vet faktiskt inte hur du ska göra med så nya plantor - jag skulle nog avvakta med att klippa dem till åtminstone nästa år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon