deselby
Hej alla odlingsvana,

det är första året jag har blommor på balkongen, mest fina petunior. Just nu blommar de på som bara den. Men hur länge? Alltså, jag antar att de dör av sig självt när frosten kommer. Brukar ni ta bort dem innan dess? Och när brukar frosten komma här i stockholmsområdet? Låter säkert som naiva frågor, men jag ska på semester nu så jag vet inte om jag ska dumpa dom redan nu eller låta någon ta hand om dom ifall de håller sig fina länge till...
Med vänliga hälsningar,
deselby
ingrids
När frosten kommer på din balkong är svårt att säga, en balkong drabbas t.ex. inte av markfrost vilket brukar vara det som brukar räknas som att frosten kommit i allmänhet. Jag har varit med om en änglatrumpet som stod i en rabatt i Nacka och som blommade i november (också en varm höst det året) så det kan vara värt att vårda dina petunior ett tag till.
blomkronan
Jag var inne och läste här om dag om frost på SMHI sida.
Frosten mäter dom på två metershöjd så när "vädergubbarna/kvinnorna" på tv varnar för "frost" har det redan varit markfrost... så det beror på, hur högt upp du bor..

så Markfrost och frost är två olika wink.gif
deselby
Aha, är det så det är! Ja, jag bor visserligen 6 trappor upp, men jag fattar ju att ingen vet exakt när frosten kommer. Hade kanske tänkt mig ett svar som "slutet av oktober" eller så lite mer opreciserat...smile.gif Jag har bott här länge, men jag har aldrig brytt mig om första frosten förut!
RitRat
I Stockholmstrakten kan du säkert ha fina petunior minst en månad till, skulle jag tro, så det är nog bäst att du skaffar någon som vattnar under din semester. Hmm, beror förstås på om semestern är en vecka eller en månad. Hmm, nån annan kan ju ha en annan åsikt....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon