Full version: drömträdgård
katah
Jag har en vanlig villatomt ( 900kvm) och funderar ibland att skaffa en extratomt eller köpa en liten torpa i skogen för att kunna odla lite mer.
Hos oss har det inte funnits så mycket skadedjur bara myror och vanliga sniglar.

När jag tänker på drömträdgården, funderar jag mycket kring , vilken jordmån skulle vara den bästa?
Läget , söderlutning ?
En torpa i en skogsklänta eller mitt i åkermarken ? Vilken vattenkvalité har man på en vattenbrunn som ligger mitt i jordbruksmark ?

Vilka djur skulle attakera mina odlingar först flirting.gif : rådjur, vildsvin, sork ?? iiik!
Är det liksom att bygga en mur runt odlingarna , gräva ett halv meter ner på jorden först och sedan två meter upp rolleyes.gif ?

Var skulle era optimala trädgårdar ligga ? Hur skulle dom se ut ?
Kan ni snälla drömma tillsammans med mig !
katah
Ingen annan som funderar kring optimala odlingar ?
flouee
Jadu, som nybliven trädgårdsfantast har jag inte jättebra koll, men än så länge:

* Stor tomt (såklart smile.gif) med plats för många rabatter med olika teman
* Gärna olika höjdnivåer, så att man kan leka med sluttningar etc
* Möjlighet att utveckla olika miljöer, t ex woodland, damm (eller varför inte en bäck som ringlar sig genom tomten...), stenpartier osv
* Lätt lerjord, eftersom jag tycker om rosor. wub.gif
* Zon 1-3 kanske?
* Gärna i utkanten av en större stad, t ex Göteborg. För mig är det viktigt att inte behöva pendla för långt till arbetet och bekvämligheter

Optimalt vore ju såklart att slippa alla skadedjur, men när jag väl skaffar en ordentlig trädgård kommer jag nog investera i ett staket av något slag om det krävs!
gnon49
För mig finns inte den optimala trädgården så till vida att jag, efter 10 år fortfarande skapar och ändrar och jobbar på den. Jag tycker om min trädgård eftersom jag ser vad jag har gjort under åren och tycker det är lika roligt varje år att tillföra något nytt, kanske ändra, skapa ett nytt land. Eller bar njuta av den och det rika djurlivet som finns här. Får jag se en räv, kanske en älg eller i sällsynta fall ett lodjur är det tack vare trädgården, som gränsar till storskogen, som jag får den chansen. Rådjuren för jag en evig kamp emot men visst skulle jag sakna dom, om dom totalt uteblev. För mig är tomten skogen och djurlivet en totalupplevelse.
En optimal trädgård skapar man själv, det kan ingan annan göra. Då blir det fel. Så ut o skapa och njut.[attachment=42237:S5030561.JPG]
katah
Jag ligger i ett sådant läge att min trädgård är färdigskapad och vi skulle vilja mer...
Så alternativena är att skaffa någon form av sommarboende eller bara en tomt att odla i ,
men det innebär pendling mellan de två trädgårdarna.
Så alternativet med att köpa något annat och börja om lockar , men vi har många frågor kring det hela
och är väl medvetna om att det första året kommer vara extremt arbestkrävande och 2-3 efter det bara snäppet mindre jobb .

Jag funderar att när jag kommer till en visning, hur skulle jag bedoma läget.
Vilka ogräs ska jag akta mig för ( förutom kirskål ) ?
För och nackdelar med lerjod / sandjord ?
Besöker olika djuren ofta på en trädgård ? det finns vildsvin och rådjur här på trakterna ?
Vilka fördelar har man i en skogstomt ( tomt omringad helt eller delvis av en skog ) ?
skogstroll
jag har min älsklingstomt (skogstomt) lite bergig kanske, men man får använda fantasin verkligen giggle.gif. Vad jag skulle behöva är en massa jord, utfyllnad och gödsel! Och sen få upp det på tomten på nåt sätt... vilket är lite bökigt eftersom det är ganska högt på en del ställen. Då skulle jag kunna göra allt möjligt smile.gif Så länge försöker jag peta ner frön och plantor där det är möjligt men det börjar bli trångt. Vill ha ett mysigt skogigt woodland med små vita blommor som lyser här och där wub.gif lite trollskogsligt whistling.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon