Full version: Blåbärsbuske!
Bock
Hejsan!

Min fråga är om man kan beskära blåbärsbuskar?

Hur gör man isåfall?

Tack!
Jan Lindgren
Hej!
Det är klart att du kan beskära blåbärsbuskar. Gör det under vintern. Ha ca 12 huvudgrenar. De äldsta bör vara ca 6 år. Du släpper alltså upp ca två grenar per år och tar bort två grenar. Gör bara inte som jag. Jag ville ha helt nya kraftiga genar till sticklingar så jag skar ner hela busken till marken. Det var en Duke som uppenbarligen inte tål att bli helt nerskuren. Den dog. Troligen så skulle jag ha skurit ca 30 cm ovanför marken. Det verkade inte finnas levande knoppar nere vid roten.
MVH
Jan Lindgren
Bock
Jag satte mina i våras 2st olika sorter och de sitter brevid varandra. Så jag kan vänta tills det är 12st huvudgrenar sen kan jag börja att klippa som du skrev Jan? Den ena är det ca 10-12 och den andra är det ca 5-6.

Hur ska jag klippa? Ända in till roten eller bara toppar man den och låter det som kommer typ sidoskott som på en vinranka?

Eftersom jag inte gillar rabatter så jag gjorde så här...

Blåbär,Persika & Zilgadruva

[attachment=42164:Bl_b_r_001.JPG]

Blåbär framifrån

[attachment=42165:Bl_b_r_002.JPG]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon