Sarasl
Hej!

Vandrade runt i Arboretum Norr förra helgen och hittade en så fin flikbladig lönn där. "Vill ha!" tänkte jag så klart eftersom vi håller på att anlägga trädgård och just nu funderar på vilka träd som ska planteras. Hittade en papperslapp och skrev upp det latinska namnet. Tyvärr glömdes detta bort så snart vi handlat mat (skrev på baksidan av shoppinglistan...) och lappen åkte i återvinningen sad.gif
Nu undrar jag om någon på forumet vet vilken lönn det kan vara? Den var ca 3-4 meter hög som jag kommer ihåg det, stod i skydd under en Prunus maackii. Mycket djupflikiga blad.

Hoppas ni alla har det bra med höststöket i trädgårdarna smile.gif

Hälsningar
/Sara
tepa
Hej

Acer Palmatum är någon slags Japansk Lönn. Blir jättevackert röd på hösten.Klarar zon 2-3, läste jag när jag googlade. Jag har också kikat på en sådan i trädgårdsbutiken här på Åland, men är osäker på om jag vågar plantera. Tror isåfall att den måste vara i kruka och tas in till vintern den första tiden. Tycker om full sol och tycker inte om blåst. Kanske den skulle klara söderläge här, vet inte. Du får nog vänta på svar av andra som kan bättre. Men Umeå ???

Hälsn Tepa
Huggorm
Pepplelake här på forumet är expert på lönnar som klarar sig i Umeå, om han inte hittar denna tråd själv kan du leta upp honom och skicka PM. Om inte han vet så vet nog ingen
ingrids
En sak man kan behöva tänka på är att Arboretum ligger vid älven och att vissa delar kan ha 1-2 steg bättre zon än andra delar av staden. Flikbladig brakved kan vara ett alternativ, även om det går att få japanska lönnar att överleva även på andra ställen i Umeå så får man pyssla en del. Men Pebblelake är nog bättre på sorter.
HelenJ
CITAT (tepa @ 19-09-2009, 09:01) *
Hej

Acer Palmatum är någon slags Japansk Lönn. Blir jättevackert röd på hösten.Klarar zon 2-3, läste jag när jag googlade. Jag har också kikat på en sådan i trädgårdsbutiken här på Åland, men är osäker på om jag vågar plantera. Tror isåfall att den måste vara i kruka och tas in till vintern den första tiden. Tycker om full sol och tycker inte om blåst. Kanske den skulle klara söderläge här, vet inte. Du får nog vänta på svar av andra som kan bättre. Men Umeå ???

Hälsn Tepa

Här i södra Sverige där jag bor kan man inte ha japanska lönnar i sol, bladen bränns och de blir väldigt fula. Minst vandrande skugga måste de ha, på plantskolorna står de ofta under skuggtak. Kanske går det bättre i Norrland, men jag inbillar mig att solen kan bli stark på sommaren där med.
Acer palmatum är samlingsnamn på japanska lönnar, men inte alla blir röda på hösten. Det finns massor med sorter som har olika former på bladen, olika bladfärger sommartid och hösttid, olika storlekar osv.
tepa
Hej Helen

Det var här jag läste att den ville ha full sol.

http://www.alltomtradgard.se/tradgardslist...--atropurpureu/

Hälsn Tepa
Sarasl
Nu vet jag vilken lönn det är!!! Kom på att Arboretet har en hemsida och där står den omnämnd, "den flikbladiga lönnen (Acer platanoides 'Lorbergii') ". Jättefina blad! Inte en japansk lönn m.a.o. och då finns kanske större hopp om att den skulle trivas även i min trädgård wink.gif Hoppas den går att få tag på i någon plantskola. Har hittills acer rubrum och acer ginnala i trädgården, man bara måste älska lönnar!

Tack alla som engagerade sig! Ha det gott!
pebblelake
Går även under namnet acer platanoides "palmatifidum" går att köpa bla här http://www.esveld.nl/htmldia/a/acppal.htm




CITAT (Huggorm @ 19-09-2009, 09:19) *
Pepplelake här på forumet är expert på lönnar som klarar sig i Umeå, om han inte hittar denna tråd själv kan du leta upp honom och skicka PM. Om inte han vet så vet nog ingen

Intreserad tycker jag låter bättre än expert, Jag rodnar blush.gif
Sarasl
Tackar och bockar för shoppingtipset Pebblelake! Ska undersöka saken närmare när jag är lite piggare:)
tepa
Vad bra att du dök upp här, Pebblelake. Vad tror du om Acer Palmatum, den jag hade länk till, där jag såg att den ska planteras soligt ? Klarar den klimatet i zon 3-4 och ska den ha lite skugga, som Helen säger. Eller pratade hon och jag om olika träd...Bör den has i kruka första årena och tas in till vintern? Eller klarar den sig med täckning?

Hälsn Tepa
pebblelake
CITAT (tepa @ 22-09-2009, 08:10) *
Vad bra att du dök upp här, Pebblelake. Vad tror du om Acer Palmatum, den jag hade länk till, där jag såg att den ska planteras soligt ? Klarar den klimatet i zon 3-4 och ska den ha lite skugga, som Helen säger. Eller pratade hon och jag om olika träd...Bör den has i kruka första årena och tas in till vintern? Eller klarar den sig med täckning?

Hälsn Tepa

Den hon talar om är en helt annan sort, Acer platanoides sortnamn "palmatifidum/lorbergii". Den du länkade till är Acer Palmatum sortnamn "atropurpureum".
Jag har en del av mina acer palmatum sorter ute utan täckning här i zon 5,bla atropurpureum,Osakizuki mm.
En del år kommer du att få en del sena skott toppfrysta men det märks inte när den väl kommer igång nästa sommar.
Jag tycker atropurpureum får en vackrare (läs rödare) färg när den står i full sol,så länge den har vatten klarar den sig bra.
Värt att tänka på är att vinden ofta är värre fiende än solen då det gäller känsliga lönnar.
Viktigast av allt dränera.

Lycka till med din nya lönn!
Edit/ blandade ihop Helen med insändaren blush.gif ,hon pratar om samma sort. yes.gif
Helen i Piteå Zon 5
Jag har Acer platanoides ´Drummondii', den har flikiga blad och fungerar utan problem.
tepa
Hej

Tack Pepplelake. Det är bara det att jag inte vågat köpa den ännu...

Hälsn Tepa
tepa
Hej

Nu har jag vågat!!! Jag var på lunchen till Plantskolan och köpte en Acer Palmatum Dissectum, stod det på lappen. Där fanns ett hel-sol märke och ett halvskuggsmärke. En överkorsad sekatör (ska alltså ej beskäras) och så blir den 1,5 meter hög och bladverket blir två meter brett. Det stod inget om att den ska skyddas mot blåst, men tanten där sa så. Jag har en solig plats i sydligt läge dit jag tänkte plantera det. Men jag tycker ju ändå att när det blåser så blåser det överallt. Men det kanske menas att skyddas mot nordliga vindar. Tror ni min plats blir bra ?

Hälsn Tepa
tepa
Hej

Ikväll har jag planterat min lönn. Läget borde vara ganska så vindskyddat, iaf sydväst läge. Lönnen får nog sol redan mitt på dagen. Jag lade den med innerkruka och allt i regnvatten i tio minuter. Så grävde jag en djup grop och fyllde på med grus och lite mylla. Sen planterade jag och fyllde på med myllan jag grävt upp. Sist så vattnade jag tio liter. Om inte denna lönnen nu klarar sig så vet inte jag...

Hälsn Tepa
pebblelake
CITAT (tepa @ 23-09-2009, 17:49) *
Hej

Ikväll har jag planterat min lönn. Läget borde vara ganska så vindskyddat, iaf sydväst läge. Lönnen får nog sol redan mitt på dagen. Jag lade den med innerkruka och allt i regnvatten i tio minuter. Så grävde jag en djup grop och fyllde på med grus och lite mylla. Sen planterade jag och fyllde på med myllan jag grävt upp. Sist så vattnade jag tio liter. Om inte denna lönnen nu klarar sig så vet inte jag...

Hälsn Tepa

Läget ser vindskyddat och bra ut. tummenupp.gif
Hoppas jag inte förstör din lönn entusiasm med att säga att dissectum arterna är i regel lite känsligare än dom som har"vanliga"blad,samt att
hösten är kanske inte den allra bästa planteringstiden för känsliga lönnar.
Hoppas allt går bra ändå! skulle den inte klara sig så låt dig inte nedslås ,sätt bara en till på våren smile.gif
Lycka till!
tepa
Hej Pebblelake

Men så får du ju inte säga. Du ska säga att det där kommer att funka perfekt ! Skojar bara. Nu kan jag inte tro att Plantbutiken tänker lura MIG, trogna kund, att plantera något som inte har någon chans... Jag tror stenhårt på att det kommer att gå bra. Lita på att du får höra av mig nästa vår, hur det än har gått !

Hälsn Optimist-Tepa
tepa
Hej Pebblelake

Måste ännu få höra din åsikt om du tycker jag ska täcka jordytan med löv o granris till vintern. På plantskolan sa dom att det inte behövs, men skulle vilja höra vad du anser. För säkerhets skull ? Eller bygga nånslags vindskydd mot de sydliga vindarna ?

Hälsn Tepa
Huggorm
Att täcka över rötterna med löv och granris är aldrig fel, om man planterat något känsligt. Du har ju inget att förlora, om man säger så
Anders zon 1
Lycka till med 'Dissectum' tepa! Fast jag tror att du bör skydda den ordentligt inför vintern, åtminstone första åren. Jag hade en gång en A. palmatum 'Garnet' (samma som 'Dissectum' fast rödbladig) i zon 4 och den trivdes tyvärr inte alls med klimatet utan frös ner rätt mycket varje år. Vissa år frös den ner nästan helt, så den blev aldrig högre än runt 30 cm fast ganska bred. Jag försökte täcka den med skyddande väv men på grund av det något spretiga växtsättet gick det inte att få in alla grenar i skyddet och de som stack ut och hamnade ovanför snön frös mestadels bort under vintern. En sommar drabbades den av någon sorts grentorka och tvärdog (kanske beroende på att den inte gillade läget och var försvagad).
pebblelake
Jag chansar också ibland naughty.gif ,satte en till osakizuki i slutet på juli.....
Däremot brukar jag kruka om eventuella rea-fynd som jag hittar på hösten,sedan övervintra dom frostfritt så jag kan plantera dom på våren. Jag brukar täcka en del ,däremot brukar jag vara noga med att ta bort täckningen över rötterna så fort det blir vår, så solen kan värma jorden.(ibland har jag legat på knä och klöst bort halvfrysta blöta löv) crazy.gif
Överlever gör din säkert! smile.gif
tepa
Hej

Ni har inte kommenterat att vi har planterat Pil i somras, syns där till höger. Man ska inte plantera Pil nära lövträd. Men nu har jag planterat lövträd nära Pil. Behöver jag vattna extra på lönnen. Det är väl för att Pilen dricker mycket vatten. Hört att Pilens rötter är aggressiva och letar sig in överallt i avloppsrör. Vi har inte sådana där nära, men inte kan väl Pilens rötter ta livet av Lönnens rötter ? Vi har mycket annat planterat nära där, bl.a Phlox, gula rudbeckior, en ros...Allt har vuxit bra i sommar.

Hälsn Tepa
Bassam
Hej
Man ska följa informationen som kommer med växter från plant skola om man gör allt och funger inte , plantskola ska ha ansvar.

H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon