Bee
Nu är jag rejält trött på min trädgård! Jag vet, det är samma sak varje år. På våren kan man inte komma igång fort nog och glädjen när det det börjar blomma är överväldigande.
Så kommer hösten. Blommorna är borta, bladen börjar fläckas/gulna och snart trillar dom av.
Gräseländet växer fortfarande. Och vad skall man göra med alla krukorna!!??
Ett glädjeämne dock: Min Iceberg/Schneewittchen blommar om som om det var säsongspremiär.
Resten ser bara för tråkigt ut.

Avslutar min klagovisa med en liten go göteborgshistoria som stod i Göteborgsposten häromdagen:
"- Vad är det för en blå blomma?"
" - De e la vendel"
Biggan_
Jag känner detsamma! Trädgården ser tråkig ut nu och man längtar inte precis efter de närmaste 6 månaderna! no.gif
Jag borde gå ut och rensa ogräs, för det växer minsann, men jag har ingen lust! angel_not.gif
Nauti
Ännu en anledning till att bara odla ätbara saker tongue.gif Då är det nästan roligast på höstkanten när man får skörda smile.gif
Fny
då borde ni helt klart ha fler höstblommande växter! Här hos mig så blommar det mer nu än vad det gjorde under hela sommaren! Änglatrumpeterna har enorma blommor fastän bladen börjar bli lite gula, gladiolusarna blommar för fullt och likaså rosorna! Höstastrarna är också enormt fina och en höstljung lyser upp med riktigt rosa/lila blommor. Jättevackert!

Sen är det ju så kul att plantera lökar som ska blomma i vår! Så nej, jag tycker nog att den här hösten är underbart vacker och rolig! =)
Nauti
Finns ju frukter att skörda, frön att plocka o.s.v. Sedan kan man ju medan man rensar upp planera inför nästa års odling och det känns också roligt, att ha någonting att se fram emot. Så jag tycker inte hösten är jobbig förutom att jag i min nya lägenhet inte har någonstans att ställa växterna på sad.gif
officinalis
Även hösten är ett nöje i trädgården. Största haken för mig nu är att när jag väl har tid att pula så är det kolsvart ute sad.gif sad.gif
tepa
Hej

Jag håller med er som tycker att hösten är en vacker tid. Hos mig blommar det också för fullt i trädgården. Astilbe, Phlox, någon Gladiolus, Dahlior, Jordärtskocka, Rudbeckior, Ormrot, Nattljus osv.

Hälsn Tepa
Odjuret
Är det inte bäst att planera om trädgården lite så att även höstblommande/skördande växter finns med?
Varför inte köpa en ros från odla, det ska jag göra, helt tokig i dem crazy.gif

Sen om det är "städandet" som är jobbigt så kan man alltid betala någon grannunge
för besväret. Om man nu odlar efter principen att man ska städa (det gör inte jag).

gnon49
Javisst är man lite trött påallt trädgårdsarbete. Klippte gräset idag och det tog emot. Men eftersom det fortfarande blommor så det står härliga till så kändes det nödvändigt. Har iallafall samlat in all fröer av sommarblommorna för nästa års blomfägring. Och även motvilligt grävt några nya land. Men som sagt, inspirationen är inte på topp. och snart tar väl frosten blommorna kan jag tänka mig.
officinalis
Jag har läst att man ska ta det försiktigt med sista klippningen nu. Övervintringen blir mycket bättre ifall man låter gräset stå.
lenaandersson
Vi ska vara trötta på trädgården nu, för tänk om man hade samma spid och lust som i våras då skulle man ju bli deprimerad när hösten och vintern kommer och man inte kan jobba ute.
sen skulle ju inte lusten bli så stor på våren igen som den är efter en skön vila från trädgården under dom tråkiga vinter månaderna. flirting.gif
Jag till och med har lust att vara inne och pyssla nu, jag som inte knappt är inne på hela sommar halv året.
avsluta sesången med en lite fest i trädgården, jag ska ha midda för en annan familj på lördag kväll i vårat ny uppsatta växt hus, för det är tomt jag har inte hunnit fylla det ännu. det tycker jag är perfekt, varm rykande soppa med härligt bröd och vin och massa levande ljus och filtar.
smuleborg
CITAT (officinalis @ 24-09-2009, 15:47) *
Jag har läst att man ska ta det försiktigt med sista klippningen nu. Övervintringen blir mycket bättre ifall man låter gräset stå.


Hoppsan.
Överbölingen
Tja, 6 månaders vila går väl an. Men nio månaders nästan totalt uppehåll ger nästan abstinensbesvär. med undantag av lite frö och plantpyssel. Däremot har vi bråda dagar här i mittsverge och än brådare norra halvan av landet de närmaste veckorna

Skrev går en lten "skördekrönka" AoTs forum. Tyvärr lyckades jag inte klippa ur texten och föra över den hit.
skogstroll
oj jag tycker det är som finast augusti-september men det är väl olika beroende på var man bor. Jag har ett par attans trofasta solbrudar som sprider sig och blommar och blommar och blommar igen långt in på hösten. Även rosenflockel, rudbeckior, rönnar mm har härliga varma färger. Man skulle koka en kopp gott té och sätta sig och mysa i en kofta.... mmmm...
Peztis
Visst är det fint och visst finns det ännu pyssel och mys i trädgården. Men jag förstår också hur Bee menar...
Själv håller jag på att få mer fritid än planerat - tänk om det istället hade varit vår så jag hade kunna göra något vettigt med tiden!
Fast det går väl att göra vettiga saker under vinterhalvåret också - bara lite annorlunda och kankse inte så mycket ute.
skogstroll
jag kan nog iofs känna att det är lite vemodigt att allt snart blir visset och ruttet och kanske ingen snö på länge heller.... jag gillar verkligen inte snö men det är bättre än ruttet sunkigt gräs överallt. men men den dagen den sorgen ninja.gif
officinalis
Äh, om fyra månader så är det dags för de tidigaste sådderna smile.gif
skogstroll
exakt! smile.gif sen har man tid på sig att planera också! tända ljus och mysepysa - kanske är bra med en paus så man inte lessnar!

[attachment=42427:ros.gif]
[attachment=42428:090708_052.jpg]
vårälskare
Min trädgård är allra vackrast på vintern. I mina trädgårdsdrömmar alltså. När jag planerar för nästa sommar är allt perfekt inget har misslyckats utan allt blir så bra. Verkligheten innebar ju en del som inte blivit som jag tänkte förra vintern. Men skickar en bild från hösten 07 det kan vara ganska vackert på hösten också.[[attachment=42425:IM003202.JPG]
jessica i stg
Åh, jag tycker just om det här när trädgården ska vila. Man kan börja smida planer för nästa vår, kanske stoppa ner lite lökar och invänta den naturliga pausen. Fast fortfarande blommar det i trädgården. Jag hoppas att kärleksörten hänger med ett tag till då den ska få fungera som handblomma till en jobbig begravning om 2 veckor.
Och snart ska man få pynta med adventsbelysningar och hoppas på lite snö som gör allt så vackert smile.gif

Jag älskar våra årstider som ger så mycket av allt smile.gif
TheLan
Ja alla färger på hösten är underbart, trädens skiftningar från rött till ljus gult och grönt här och där. wub.gif Själv har jag börjat förbereda inför vinterförvaringen av mina balkongväxter, vad som skall in, vad som skall klippas ner och vad som skall ut till mina föräldrar för kallare vinterförvaring.
Imorgon skall jag iväg och köpa jord för att plantera mina lökar och snart skall jag ta mått för mina balkonglådor som skall byggas under vintern, fröer som skall sås skall planeras. rolleyes.gif
Beställde en härlig bok om perenner igår som skall bli rolig att läsa när den kommer.
Sen att krypa upp i favorit fåtöljen med en go filt ett par varma tofflor på fötterna, en stor kopp varm choklad eller te, och sticka något trevligt inför vintern.
Just nu håller jag på med en halsduk till våran hund som kan fästas på halsbandet smile.gif mest för att se om modellen fungerar, betvivlar att han kommer vilja ha den på sig hihi.
Pyssla inne och ta till vara timmarna med dagsljus när man kan. Snart är julen här vilket jag älskar, Tycker över lag om både höst och vinter även fast jag mår som sämst fysiskt då på grund av kylan men det finns inte mycket som slår en tidig morgon när det har snöat under natten och snön har lagt sig på grenar och buskar och solen sprider en glittrande ljuskavalkad över landskapet. Underbart!!! wub.gif
skogstroll
CITAT (TheLan @ 25-09-2009, 14:39) *
Beställde en härlig bok om perenner igår som skall bli rolig att läsa när den kommer.


Bra idé det ska jag också göra när det känns som tyngst smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon