Full version: Fyndat citronträd!
lovwal
Jag har blivit citrusgalen. crazy.gif Var på blomsterlandet för att köpa lecakulor och hittade ett tvåmeters citronträd (citrus limon). Ha-begäret slog till. Jag kom hem med både leca och trädet. yahoo.gif

Den står för närvarande i en lerklump. Behöver den planteras om nu, eller kan jag vänta till i vår? Kan den övervintras inomhus i lägenheten eller ska den ner i källaren/upp på vinden? Och för närvarande - kan jag ställa ut den på balkongen tillsammans med oliv, kalamondin och kumquat eller står den bättre inomhus?

Hela trädet;
[attachment=42429:citron.JPG]

Närbild på bladen;
[attachment=42431:citrus_006.jpg]

Lerklumpen;
[attachment=42432:citrus_004.jpg]
Alexander-VG-zon3
vilket fint köp tummenupp.gif wub.gif

du kan ställa ut den på balkongen nu det är fortfarande så passvarmt under dagen i zon 1 att du kan det.

innan frosten kommer eller nära inpå så tar du in den och placerar den i ditt fönster med extra ljus eller i källare/vinden med extra ljus. men citronträd övervintrar bra även i fönstret och blommar då väldigt tididgt och fyller hela fönstret med citrusdoft.

plantera om den till våren när du märker att den börjat att växa, jag brukar plantera om mina med start från feb till maj. ge den lucker och luftig jord som ska ha lågt ph, köper du citrusjord så kolla vad den innehåller då det finns dom märken som har kalk och dom som inte har kalk, den utan kalk ska du köpa såfall.

annars så kan du köpa krukväxtjord med lågt ph eller rhododendronjord som du blandar upp extra med grus, leca.

under sommaren ger du dom näring utan kalk ca 2-3gånger i månaden.
lovwal
tack flaxss! happy.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon