godivaex
Hej,

Vi köpte ett torp förra hösten och på en del av tomten stod det en gammal pinne i form av en buske. Vi trodde den var död men helt plötsligt så slog det ut löv. Busken står i skuggläge och mår inte alls bra, men bladen är jättefina! Har inte blommat, vad vi har sett. Vet du vad detta kan vara för något?


DSC06063.JPG


DSC06066.JPG

Tack på förhand!
Erika
Aqvakul
Det liknar någon slags olvon, tycker jag....
Huggorm
Ja, det liknar absolut olvon, och vanlig skogsolvon är väll det som ligger närmast till hands. Dom brukar ha rätt varierande form på löven, och så där rundade ser det ofta ut om man kapar busken och låter skott komma upp.

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/caprifolia...ur/vibuopu.html
godivaex
Ok och tack för svar!

Är det en buske som är värd att spara och i så fall vet ni hur vill den stå? Soligt, skuggigt, fuktigt....

Tack på förhand!

Huggorm
Jag tycker absolut dom är värda att spara, av alla vildväxande buskar i Sverige är nog olvon min favorit. Frodigt gröna löv, stora vita blommor och sedan lysande röda bär som fåglarna tycker om på hösten. Åtminstone hos mig sprider den sig inte värre än att den är hanterbar. Helst vill den stå i sol i fuktig och näringsrik jord, men min står torrt under en stor ek och den verkar trivas i alla fall
godivaex
Hmmm, ja den har ju verkligen fina blad! Jag har inte sett röken av blommor och bär... Så det är nog läge att flytta den till att annat soligare ställe.

Huggorm: Hur omfångsrik blir busken ungefär?

Tack för alla svar!
Huggorm
Min buske är nog två meter bred och fyra meter hög, men står dom i ett bättre läge kan det hända att dom blir större
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon