Full version: Häggmispel
kungen
Hej!

Håller på att planera vårens planteringar och har undersökt lite möjliga träd bla här på Odla.
Häggmispel på stamm verkar vara ett bra val för mig pga följande egenskaper: Mycket snabbväxande och begränsad höjd, men blir det egentligen ett speciellt vackert träd? Jag frågar mig oxå om samma anspråkslöshet är att vänta sig av ett (ympat?0) träd på stam som på en buske? Finns det risk för stamskott?

En annan fråga är om prakthäggmispel kan vara ett tänkbart alternativ. Frukterna sägs vara välsmakande på denna buske stämmer det? Är denna buske lika snabbväxande? Finns denna buske på stam och skulle den då kunna bli ett litet träd?

Har någon andra förslag på ett vackert snabbväxande träd som inte blir jättestort?

Mvh

olof
Åsa, mälardalen zon 2
Amelanchier lamarkii (prakthäggsmispel) brukar finnas ympad på en högstam av någon sorts Crataegus har jag för mig att det är, så åtminstone den sorten finns i riktig trädform. Häggmisplar tycker jag är vackra och de är anspråkslösa men de gillar inte om det är vattensjuk mark. Bären smakar som fadda blåbär, tyvärr gillar fåglarna bären. Hos mig såg det ut som om det var storm på sensommaren pga alla fåglarna som dignade i buskarna, det tog några dagar sedan var alla bären borta. Men vissa år så brukar bären få sitta kvar längre.

Själv har jag inte ympade häggmisplar utan buskar, tyvärr vet jag inte om den där Crataegusgrundstammen skjuter rotskott eller ej.


Även prydnadsaplar blir fina små träd med vackra blommor och sedan ofta mycket dekorativa frukter som ibland även går bra att äta.
ex.

´Hopa´3-5m zon 1-5
´John Downie´5-7m zon 1-6 (Goda frukter tycker jag att den har om man tar dem vid rätt tid = inte för kartiga och inte när de är för mogna då blir de mjöliga)
floribunda 3-5m zon 1-4
´Red Jade´3-4m zon 1-3
m fl.

Både häggmisplar och prydnadsaplar tål beskärning.


Det finns även några prunusarter som inte blir så stora träd ex. Prunus ´Accolade´(prydnadskörsbär) 3-5m zon 1-4. Prunus brukar dock ofta inte ha så lång levnadstid som ex. Malus men det brukar ofta hålla sig fint i 20-30år åtminstone innan det börjar bli dags att byta ut det. Prunus brukar inte tåla för hård beskärning de brukar bryta dåligt med skott på äldre ved.


Prata med någon trädgårdsbutik som verkar serviceinriktade och fråga vad de kan ta hem till dig för den växtzonen du bor i.

Titta på detta tidigare inlägg där hittar du en del bilder på prydnadsaplar.


http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...d691b9e2045e4e4
Louise i Göteborg
Vanlig prakthäggmispel lånar sig villigt till uppstamning.
På trånga ytor kan det vara svårt att få plats med "riktiga" träd och buskar ympade på stamm ser ofta konstalt och lite övertungt ut. Det verkar svårt att få till proportionerna - undantag finns.
Att stamma upp storväxta buskar har jag funnit vara en bra lösning, både för gamla förvuxna åbäken och mer medvetet nyplanterat.
Just häggmispeln har jag saxat till ett litet tvåstammat träd som jag håller på lite drygt två meter, ser hyfsat trädlikt ut.
Cilla
Om det ska vara hyfsat snabbväxande och garanterat småvuxet så kanske ett uppstammat slånbärsträd kan vara något. Det är ju egentligen en buske, men är mycket lätt att stamma upp.

Med slån är min erfarenhet att man skär för att ta bort, inte för att sporra tillväxt. Liksom med körsbär skär man i grenklykor. Det är mycket enkelt att glesa ur och stamma upp en yvig slånbärsbuske och få den att se ut som ett litet träd efter några år.

Bären kan man lägga i sprit om man gillar den smak som blir. Jag brukar spetsa plommonsylt mm med slånbär.

En annat alternativ om du inte i första hand är ute efter ätbara bär är hagtornet. Det är också enkelt att beskära och blir inte stort. Blommar i purpurrött eller vitt och får underbata nyponliknande, illröda bär i mängder som lyser ända till tidiga våren.

Slån blommar ymnigt och tidigt på bar kvist:


Bären sitter direkt på grenarna, vackert blåsvarta, ca 1 cm i diameter:

Hagtornsblom är ofta mycket ymnig.


Bären kan man visst göra något av, är extremt c-vitaminrika. Sitter kvar länge. Jag sparar dem åt fåglarna.


Hagtorn kan växa som buske, oftare som träd. Kan se ut som ett litet, "behärskat" stadsträd i trånga utrymmen, och som bonsaiträd. Här ett med extremt utbredd form.


Rosenhagtorn har en röd brinnande färg eller rosa
Gunvor Nilsson
CITAT (Cilla @ 20-12-2002, 17:15)
Om det ska vara hyfsat snabbväxande och garanterat småvuxet så kanske ett uppstammat slånbärsträd kan vara något.

Men Cilla, hur gör man för att stamma upp slån? Den börjar ju buska sej ända ner från marken? Har du någon bild av en uppstammad slån? Jag har funderat på slån längst bak på vår tomt men vad jag har sett på ön så växer de i åkerkanter med söderläge.
Jag skulle gärna vilja plocka slånbär i trädgården.
Cilla
Hej Gunvor,
Jag hittade tyvärr endast denna bild. Bra påminnelse om att jag ska fota fler slån i sommar!

Helt lätt är det inte, men om man tänker bort ett par buskgrenar nedifrån och tänker ett par, tre år framåt så går det med många buskar.

Här är busken uppstammad andra året. Första året valde jag ut 2 stammar som ska få bli träd - de rakaste. Om man börjar tidigare kan man välja ut endast en. Att man väljer att spara fler kan vara för att trädet annars inte kan få en symmertrisk form med grenar åt alla håll.

Varje år tar man bort de nedersta grenarna. Glesar ur invändigt, genom att ta bort hela grenar - intill stam eller annan gren. Inga avkapade grenar - alla snitt i grenklyka eller vid annan gren alltså.

Efter några år är det klart, och man kan beskära som man vill eller fortsätta att höja kronan. Ju mer man stammar upp, desto mer växer slånet på höjden. Men högre än ca 3 meter tror jag aldrig att de blir.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon