Full version: Tujor
Balkongmannen
Har några frågor ang tujahäck: Hur stora ska planteringsgroparna vara, hur tätt ska jag plantera dem? (de är ca 80cm.
elvisjö
Jag använde 2.5/m.Planteringsrännan grävde jag 40cm bred och 50cm djup jag förbättrade jorden med hönsgödsel
Om du skall plantera nu så vänta med gödseln till våren.
Vad jag tycker du ska köpa är en droppslang detta för att förbättra etableringen Vattna två till tre ggr per vecka minst tre timmar per gång första säsongen
Min tujahäck växte 30-60cm första året när jag gjorde på detta sätt
retrieva
Tujor är bäst att plantera på våren för då hinner de etablera sig ordentligt innan vintern. Vill man ändå plantera på hösten bör man göra det så tidigt som möjligt.. Och vattna vattna för att växten ska ackumulera vatten innan frystorkan på vårvintern.....

Vi grävde 40 cm brett och 50 djupt. Tog en tredje del befintlig lerjord, en tredjedel sandjord, en tredje del mull plus lite gödsel. Till de sista 20 plantorna tröttnade jag och tog enbart gräsmattejord och de växer lika bra som förstnämnda ;-)
Vattnade rejält 1 gång /v den första månaden (april) sedan varannan vecka under sommaren och sen åter mkt innan frosten....
Ytgödslade nästa vår...

Efter tre år är de ca 2 m....

Jag tog en träpinne som var 40 cm och planterade från stam till stam...... Ställ rotklumpen i vattenhink innan plantering...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon