Anna i Mälardalen
06-10-2009, 09:19
Hej
Har varit ute på höstrean. Har fyndat!!!
Jag har köpt ett antal flikbladiga fläderbuskar och en björnbär. Har också ett nyplanterat (sept) äppelträd . Allt sitter i jorden nu. Jag har följt alla råd om plantering men jag finner inget om bevattning efter plantering på hösten.
Jag bor i z2-3.
Skall man vattna dagligen till... november eller december? Eller skall man låta plantorna vara nu?
Har också en undran om ev. täckning med lite gräsklipp, löv eller granris?
Bör man skydda flädern för råddjuren? (Äppelträdet kommer jag skydda.)
Är alla björnbär ympade på en annan rotsort ( den taggiga)?
Eftersom de inte växer aktivt, och har tappat eller kommer att tappa bladen så behöver du inte vattna, om det inte blir varmare väder så att jorden torkar upp. När det gäller björnbäret, så är det bäst om du kan se vilken sort det är. Det finns både taggiga och taggfria, som är ympade på taggig rot! En del menar t ex att de taggfria inte smakar lika gott, det är svårt att gör växtavel på flera parametrar samtidigt.
pebblelake
06-10-2009, 15:10
Min flikbladiga gula fläder gick rådjuren hårt åt i fjol,i år är den invirad i hönsnät, ser ut som en konst instalation
Jan Lindgren
06-10-2009, 19:04
Hej!
Jag har aldrig hört talas om någon som ympar björnbär. Taggfria brörnbär är ofta chimärer där det yttersta cellskiktet är taggfria medan resten av plantan är taggig. Ett skott från roten blir då en taggig planta. Björnbär är apomikta men då blommman kommer från de "taggiga" cellerna så blir fröplantan taggig. Jag vet inte om det finns några taggfria björnbär som inte är chimärer. Är det någon här som vet? Det vore också intressant att så alla taggfria varianter för att se om det finns någon sort där blomman inte kommer från "taggiga" celler.
MVH
Jan Lindgren
Anna i Mälardalen
06-10-2009, 21:45
Tack!
Nu vet jag att jag inte behöver vattna (i någon större omfattning) och att rådjur tydligen älskar fläder!
Dock förstod jag inte det där om chimärer eller apomikta. Betyder apomikta självbefruktande?
Försökte googla på chimärer men hittade inte mycket som förklarar. Men det är något med sammanväxt?
"Ett skott från roten blir då en taggig planta" Trodde björnbärskott alltid kom från roten?
Jan Lindgren
06-10-2009, 22:07
Hej!
Apomikt betyder i huvudsak att plantan som kommer från fröet har samma gener som modern. Alla skott kan sägas komma från roten men björbärsplantor som är chimärer saknar de "tagglösa" cellerna i rotsystemet så kommer det ett rotskott så blir det en taggig planta. Det är viktigt att veta så att man inte låter rotskott komma upp från plantan. Vill du föröka din taggfria björnbärsplanta så böjer du ned ett skott på hösten så att toppen kommer under jorden.
MVH
Jan Lindgren
Anna i Mälardalen
06-10-2009, 22:34
Hm nu är det något jag inte förstår...
På min äldre björnbärsbuske som är ca 5år kommer det upp skott som är tagglösa.
Läser man om björnbär skall man klippa skott som burit bär. Nya bär kommer på fiolårsskotten.
Hm... vad är de skott som kommer upp ur roten (jorden) som är tagglösa?
Jan Lindgren
07-10-2009, 10:06
Hej!
I plantans tillväxtpunkt finns det både "taggiga" och "taggfria" celler som placerar sig där de ska. I själva rotsystemet finns det bara "taggiga" celler. Björnbär liksom hallon har en fantastisk förmåga att bilda vegetativa knoppar på sina rötter. Kommer det upp ett skott från ett område på björnbäret där det bara finns "taggiga" celler så blir plantan taggig.
Får du rotskott en bit från tillväxtpunkten från ett taggfritt björnbär som är taggfritt så finns det uppenbart en björnbärssort som är helt genetiskt taggfri. Vad heter din sort?
MVH
Jan Lindgren
Anna i Mälardalen
08-10-2009, 09:11
Jag har den vanliga Black Satin.
Jag har funderat och insett att skott på tillväxtstället inte är det samma som skott från rot. OK.
Har du något tips att läsa vad chimärer verkligen är?
Är krusbär också chimärer? ...eller ympas de?
Upptäckte en förvildad krusbärsbuske på tomten. Den hade taggade grenar med små bär och tagglösa grenar med stora bär. Skall försöka utrota denna buske men sparade en tagglös gren som hade fått rötter.
Jan Lindgren
08-10-2009, 16:19
Hej!
Min favoritbok har lite om chimärer. Hartmann and Kester: Plant Propagation Priciples and Practices. Du kan annars söka på chimera plants så hittar du lite.
Din krusbärsbuske låter intressant. Troligen är det två olika plantor som råkar växa på samma ställe. Taggfria krusbär med stora bär som är resistent mot mjöldagg är alltid mycket intressanta. Ta kontakt med någon plantskola eller trädgårdsskola för att få busken utvärderad. Det kan vara en ny värdefull klon som är viktig att bevara och föröka upp.
MVH
Jan Lindgren
radhusdjungel
08-10-2009, 19:17
Får man hoppa på med en fråga? Jag har precis inhandlat vad som angavs vara "tagglösa" björnbär, sorten "evergreen". Hoppas slippa taggiga rotskott - vad tror ni?
Jag har i tidigare trädgård haft en tagglös sort, vet dock inte vilken eftersom den bodde där när vi flyttade in, som gav massor av stora, goda bär och inte sköt rotskott under de 3 år den var våran iallafall, så jag hoppades på något liknande här.
Åsa, mälardalen zon 2
08-10-2009, 19:21
Antar att det är Thornless evergreen du har, den hade jag vid förra huset. Bra härdighet frös aldrig ner den fick dock enstaka taggiga skott men de var lätta att ta bort.
radhusdjungel
08-10-2009, 19:46
Just det, så hette den såklart!

Ok, men då vet jag att jag ska hålla utkik efter rotskott iallafall!
Aqvakul
08-10-2009, 19:55
Jag har samma erfarenhet som Åsa av Thornless evergreen...
rotskott - ja
ett problem - nej
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.