Rebeckaf
Vill ha:
Medelstort träd (som gärna får blomma vackert) och som får fina färger på hösten. Gärna hyggligt stora löv som är vackra ända fram till att de faller (typ lönn)

Ingen frukt som blir till mos på kullerstenen om vi kör över den med bilen. Inte rotskott, inte rotverk som skadar huset (trädet ska stå ca 8 meter från huset). Helst ett träd som överlever oss – d v s kan bli en 50 år minst. Och så ska det vara ganska kraftigt redan från början (antar att det mest är en prisfråga).

Ska växa i zon 3 som solitär, ljust men kanske inte supersoligt. Sandaktig, mycket näringsrik jordmån.

Vi har ett falurött hus så vita eller ljust rosa blommor skulle nog passa bäst.

Funderar på:
Någon sorts prydnadsapel, prydnadskörsbär, prydnadsplommon kanske.

All hjälp uppskattas!!
KRT
Japanskt körsbär kanske, om de klarar den zonen förståss... Finns inget vackrare än ett japanskt körsbär när det blommar på våren. Bladen är inte så väldigt dekorativs förståss, men stammen är vacker.
Solstorm
Lind! Älskar lind för doftens skull.
skogstroll
CITAT (Solstorm @ 07-10-2009, 14:39) *
Lind! Älskar lind för doftens skull.


mmm jag vill ha en lind... så fort jag hittat en plats där det finns lite mer än 5 cm djup jord giggle.gif
Rebeckaf
Blir inte linden lite för stor för att ha så nära huset? Hur är det med rötterna (för grundens skull)? Sjukdomar?

Japansk körsbär är jag rätt sugen på. Men jag vet inte så mycket om den. Tycker du att den passar in på mina kriterier? Jag skulle vilja ha ett träd som är fint hela året. Inte bara när det blommar.
T.Olsson
Fundera på ett valnötsträd, Inga blommor men väldigt exotiskt o fint. Men det har ju inga fina höst färger då kanske du skulle kika på Katsura I stället, luktar gott med:)
Malus
Det är ju inte så många träd som har så stora vackra blad som lönnarna och som har så fina höstfärger och inte heller som är vackra så stor del av året - däremot finns det ju många olika lönnar!

Framförallt tycker jag att jag blir förundrad över kopparlönnens (Acer griseum) vackra blad, grenverk och stammar/bark varje gång jag ser en.

Det finns ju även en amerikansk strimlönn (acer pensylvanicum) som jag tycker är spännande.

Av någon anledning tycker jag också att den vanliga ryska lönnen (acer tataricum) bildar väldigt fina kronor, även med höstfärger och lönnäsor.

När du beskriver att du vill ha rosa eller vita blommor så tänker man ju direkt på olika typer av körsbärsträd. Tyvärr tycker jag att de ofta har lite kort säsong som de är riktigt vackra. Det är inte mycket som går upp mot körsbärsträdens blom - men de är i min mening inte så "spännande" träd och kronbyggnaden är ganska "enkel".

Det finns ju också många rönnar som har blomning i vitt eller rosa och som har rosa eller röda bär samt blanka blad och en fin höstfärg i många fall.

Personligen tycker jag också att många hagtornsträd har en spännande karaktär och de kan i bästa fall överleva oss med flera hundra år. Några fina exempel är glanshagtorn (Crataegus x lavellei) zon 2 eller Pärlhagtorn (Crataegus x mordenensis 'Toba'.

Lycka till i ditt sökande efter det perfekta trädet - ibland önskar man att man hade plats för MÅNGA vårdträd !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon