Full version: hyacintfråga!
Fny
Nu blir jag osäker här... tillsammans med amaryllisarna köpte jag två hyacintlökar; jag trodde att det bara skulle vara att plantera dom i en vanlig kruka, men fick med en lapp där det stod att de skulle planteras i "hyacintglas" med nån strut över? Jag förstår inte! help.gif Måste man ha något speciellt hyacintglas, eller kan jag köra på som jag hade tänkt, och plantera dem i vanlig kruka???
Sussie F-Flower
CITAT (Fny @ 08-10-2009, 14:34) *
....eller kan jag köra på som jag hade tänkt, och plantera dem i vanlig kruka???


Har svårt för att tro att inte det skulle funka... tummenupp.gif
tepa
Hej

Jag planterade tre styck Hyacintlökar tillsammans i vanlig kruka ifjol. Dom blommade bra. Utan något jox över. Men jag hade dom i fönster med växtbelysning på kvällarna.

Hälsn Tepa
Fny
tack så hemskt mycket! då ska jag ta och plantera dom redan idag. biggrin.gif
Dilara
CITAT (Fny @ 08-10-2009, 15:45) *
tack så hemskt mycket! då ska jag ta och plantera dom redan idag. biggrin.gif


Hyacinter behöver en köldperiod för att blomma. Har man plats - in med dom i kylskåpet.
tepa
Visst, ja, tack Dilara. Glömde säga att jag hade krukan ute först några (kanske åtta) veckor, frostfritt. Först under tak på altan och sen i isolerat kallförråd. Sen tog jag in den och satte under växtlampor i fönster.

Hälsn Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon