Sussie F-Flower
Har ingen aning om vad jag har "fått" naughty.gif i min ficka...??? laugh.gif
Trodde först att det var någon allium.

Är det ätbar luftlök eller finns det andra (blom?) lökar som ger lök-avkommor en halvmeter ovan jord...?

Ska dom planteras nu på hösten?
Zon 4.
Någon som vet?
smiley_small_hug.gif

edit: glömde bilden..
Lady Hamilton
Det där ser ut exakt som min luftlök Som jag har haft och ätit av i fler år tummenupp.gif
Bara att gräva ner i rabatten (behövs inte djupt) så kommer de upp igen till våren
ingrid fuxwall
Nickar instämmande men så undrar jag - är de ätbara, vad äter man?
CillaM
Bladen kan du klippa o ha i sallad. Smålökarna är ganska starka, man kan steka dom (enligt väninnan jag fick mina från). Själv lyckades jag störa dom i våras och fick inget alls att skörda.
Sussie F-Flower
OJ! Tack för era svar! smiley_small_hug.gif thanks.gif
Vad roligt att det är luftlök för dom har jag läst om i tidigare trådar, fast jag vet inte exakt VAD jag kommer ihåg mer än att de ger en väldans stor skörd, om jag minns rätt.
Väldigt lönsamma att odla...!

Ska jag ta isär dom och plantera dom en och en? 10-15 cm mellanrum? Räcker det?
Dom är ju VÄLDIGT små men kanske dom blir större med åren?
CillaM
Du gör som du själv vill. Jag odlar inga grönsaker i den benämningen odling, utan sätter sådana här saker lite här o var mellan andra växter. Mest för att hålla rådjuren borta och för att det ser kul ut med lite kuriosa.
Sussie F-Flower
CITAT (CillaM @ 09-10-2009, 22:39) *
Du gör som du själv vill. Jag odlar inga grönsaker i den benämningen odling, utan sätter sådana här saker lite här o var mellan andra växter. Mest för att hålla rådjuren borta och för att det ser kul ut med lite kuriosa.



Jahaaa..? Ja, jag har ju också rådjur som äter upp tulpanerna i maj...
-men en annan fråga då: blommar dom med fina blommor, eller?
Eva 33c
Nej, de får inga blommor. De har liksom rationaliserat bort den delen och bildar lökar direkt istället.. smile.gif När lökarna blir för tunga för plantan så böjer sig stjälken och så planterar den sig själv och bildar ett nytt bestån. Jag har den själv och tycker den är skojig. Den ger väldigt tidigt klipp-grönt, men smålökarna tycker jag är lite starka men framför allt "pilliga" att ha att göra med.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon