Anna i Mälardalen
Hej alla kunniga på forumet!!!!

Fråga 1.
Jag vill ha krukor med någon palm, medelhavsväxt, bambu eller gräs i.
På sommaren erbjuder uteplatsen SOL och ev. torka.
Jag vill ha det lätt med vinterförvaringen = bara ställa in i ett mörkt ca +5gr förråd.
(Ev högre temp men vill ej fixa med ljus.)
Max 2m hög.

Vill gärna ha palm... men funkar inte i mörker under vintern?

Förslag?


Fråga 2.
Finns det någon superväxt som skulle kunna bo året runt i vårt uterum?
Om det är molnigt och natt är det samma temp som ute, är det sol är det ca 25 gr varmare än ute.
(I februari kan det vara 25 gr på dagen och -25 på natten, I juli kan det vara 60 på dagen och 10 på natten.)
Kanske bäst att satsa på plastväxt här?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Anna i Mälardalen @ 12-10-2009, 23:45) *
Hej alla kunniga på forumet!!!!

Fråga 1.

Fråga 2




Fråga 1.
Jag vill ha krukor med någon palm, medelhavsväxt, bambu eller gräs i.
På sommaren erbjuder uteplatsen SOL och ev. torka.
Jag vill ha det lätt med vinterförvaringen = bara ställa in i ett mörkt ca +5gr förråd.
(Ev högre temp men vill ej fixa med ljus.)
Max 2m hög.
Vill gärna ha palm... men funkar inte i mörker under vintern?


det finns många palmer du kan ha där om du vill exempel på palmer

Trachycarpus fortunei - Väderkvarnspalm - tålig palm som trivs i sol eller halvskugga tas ut efter frostrisken och tas in efter ett par frostnätter övervintras i en temp på +1c +15c (är det över ++10c måste den ha extra ljus). vill ha mycket vatten under sommaren och näring 2-3gånger i månaden under maj-juli. just trachycarpus-palmerna växer väldigt bra i sval temperatur så dom får en hyfsad tillväxt under sommaren.

Trachycarpus wagnerianus - Wagnerspalm - samma gäller som ovan fast denna tål vind och torka bättre.

Sabal minor - långsamväxandes palm som kräver mycket sol och värme (väldigt skyddat läge vill den ha), gillar mycket vatten under sommaren tål dock torka. tål flera frostnätter man ska in innan vintern kommer. övervintras i en temp på +1c +10c och extra ljus är bra(mår den bra av) men inget tvunget.

Butia capitata - Butiapalm - samma skötsel som för väderkvarnspalm, men denna vill dock ha det lite torrare. tål några frostnätter även i kruka och växer längsammare än väderkvarnsplam.

Jubaea chilensis - Chilenskvinpalm - samma som för Butia, men växer långsammare.

Chamaerops humilis - Dvärgpalm - halvskugga - soligt, tas ut efter frostrisken och tål torka mycket bra. men vill gärna ha lite vatten och näring under maj-juli. tas in efter ett par frostnätter och övervintras som väderkvarnspalm. börjar växa redan när tempen stiger strax över +10c så dom får ändå rätts så många blad per år.

sedan har du Phoenix palmerna, men dom är väldigt känsliga när man tar ut dom mot solen så man måste avhärda dom väldigt mycket och länge innan man kan ställa dom i solen. så därför rekommenderar jag inte dessa palmer. vill man ändå ha så är Phoenix canariensis eller Phoenix dactylifera mestlämpade. man ska inte välja dom tropiska sorterna som Phoenix Roebelenii då dom växer sakta under sommaren och är ännu känsligare med solen men det går om man är noga med avhärdningen.

bambu är ju inte någon medelhavsväxt utan den kommer från Asien - men vill du ha fler växter så har du ju Lavendel, Oliv, Lager, Rosmarin, Timjan, Nerium, Pelargoner, Citrus (kommer dock från asien men odlas mycket i Medelhavsområdet), Yucca, kaktusar, Suckulenter, Rosor, Gräs (exempel Pampasgräs som trivs i sol och tål torka och övervintras inne), Trillingblomma, Pinje.


Förslag?
Fråga 2.
Finns det någon superväxt som skulle kunna bo året runt i vårt uterum?
Om det är molnigt och natt är det samma temp som ute, är det sol är det ca 25 gr varmare än ute.
(I februari kan det vara 25 gr på dagen och -25 på natten, I juli kan det vara 60 på dagen och 10 på natten.)
Kanske bäst att satsa på plastväxt här?


det finns nog väldigt få växter som skulle klara sig där, man hade kunnat ha växter där som är tåliga om det var jämntemp under vintern (eller om man håller det frostfritt). +60c på dagen och +10c finns det några växter som klarar men +25c och -25c på samma dag är nog få växter som klarar.
KRT
CITAT (Anna i Mälardalen @ 12-10-2009, 23:45) *
Fråga 2.
Finns det någon superväxt som skulle kunna bo året runt i vårt uterum?
Om det är molnigt och natt är det samma temp som ute, är det sol är det ca 25 gr varmare än ute.
(I februari kan det vara 25 gr på dagen och -25 på natten, I juli kan det vara 60 på dagen och 10 på natten.)
Kanske bäst att satsa på plastväxt här?


Ökenväxter klarar ju temperaturskifningarna som kan vara ganska stora i öknen med frost på natten och stekande sol på dagen..... Däremot kanske de inte klarar -25, men skulle det bli så kallt kanske man antingen kan täcka,värma eller ta in växten? Ha inga specifika exempel, utan tänkte mer tipsa om att kolla denna typ av växter närmare.
Peztis
Om man på vintern slår in palmen med många lager bubbelplast så borde väl temp.skillnaden inte blir så stor under dygnet ute på altanen? Eller...?

har ett helt gäng med små palmer som är i startskottet så jag hoppas att nästa år få samma "bekymmer". Har dock andra lagringsmöjligheter men det är ju bra att veta alternativen.
nilbri
Hej

Hakar på. Hur är det med Dvärgsyren på stam? Borde fungera? Sugen på det nu när jag blivit med terrass. Vill helst inte ta in den på vintern.

http://www.botaniccity.com/shop/includes/l...balkongtrad.pdf

Någon som vet var jag kan köpa den i Stockholm där jag bor?


Tack på förhand
Alexander-VG-zon3
CITAT (Peztis @ 13-10-2009, 21:15) *
Om man på vintern slår in palmen med många lager bubbelplast så borde väl temp.skillnaden inte blir så stor under dygnet ute på altanen? Eller...?

har ett helt gäng med små palmer som är i startskottet så jag hoppas att nästa år få samma "bekymmer". Har dock andra lagringsmöjligheter men det är ju bra att veta alternativen.


jag tror inte det hjälper, det skyddar ju ändå inte hundra mot kylan på nätterna så även om det blir jämntemp så fryser dom ev ihjäl när det blir kallt.

CITAT (nilbri @ 19-10-2009, 17:42) *
Hej

Hakar på. Hur är det med Dvärgsyren på stam? Borde fungera? Sugen på det nu när jag blivit med terrass. Vill helst inte ta in den på vintern.

http://www.botaniccity.com/shop/includes/l...balkongtrad.pdf

Någon som vet var jag kan köpa den i Stockholm där jag bor?
Tack på förhand


ja den borde funka att ha på en terrass, ha så stor kruka som möjligt så övervintrar den lättare/bättre. sedan kan det ju vara bra att skydda ympen (sitter i toppen har jag för mig på dvärgsyren på stam). man kan exmepel köpa grön vinterväv att vira om.
nilbri
Ingen som vet var jag köper den i Stockholm?

CITAT (nilbri @ 19-10-2009, 20:03) *
Ingen som vet var jag köper den i Stockholm?


ber om ursäkt. Nu tog jag helt över den här tråden.
Peztis
Nilbri: har du kollat på Plantagen osv? Dew brukar ha mycket uppstammade små träd. För ca 1 v sedan hade de 50% på alla perenner (och småträd) men jag vet inte om det finns kvar än.
nilbri
Tack. Det finns nära här. Ska kolla. Buxbom vill frugan ha, men jag är osäker om den klarar vintern i kruka (om än stor) på vintern.
Anna i Mälardalen
Tack alla för svaren!!!
Jag kollade mail som jag trodde att jag skulle få om någon svarade på tråden. Den tjänsten verkar inte funka då jag till min glädje ju har fått massor av svar men inget mail.

Skall kolla hur palmerna ser ut. Det är ju bra att de tål en hel del frostnätter... då behöver jag ju kanske ta in dem först i december och sen ut i april!!!? Jag skall fixa en stor kruka som man rullar in i garaget. Tänkte sätta frö(?) i vår...

Vilka växter är det som klarar "+60c på dagen och +10c finns det några växter som klarar". Kanske de kan trivas att övervintra i garaget (mörkt +5 gr) tillsammans med de kommande palmerna?


Alexander-VG-zon3
CITAT (Anna i Mälardalen @ 21-10-2009, 23:36) *
Vilka växter är det som klarar "+60c på dagen och +10c finns det några växter som klarar". Kanske de kan trivas att övervintra i garaget (mörkt +5 gr) tillsammans med de kommande palmerna?


alla palmerna tål +55c +60c. likaså dom flesta andra växter jag skrev tål så hög temp. men dom måste ju vara vattnade plus är det bra om dom då får lite skugga halva dagen om det är så varmt. sedan gillar odm ju inte det alltid, går det inte vädra så att du får ner tempen ?
Anna i Mälardalen
Hej igen!

Jag tänker så här Palmerna får stå ute vår-höst, i stora rullbara "krukor". På vintern står de i garaget +5 och nästan helt mörkt.

Jag vill ha någon växt till uterummet som kan stå där i alla fall vår-höst och verkligen gilla dess klimat. Vill även att de kan stå i garaget (mörkt +5) tillsammans med palmerna under vintern.

Jo det är klart att det går att vädra uterummet... men då man är på jobbet eller bortrest då...? Vill inte behöva tänka på dessa växter. Uterummet har endast dörrar ej fönster. Har fått in fåglar då dörrarna varit öppna en längre tid. (Trots speglar och siluetter av rovfåglar.)

Tål Algave +60gr i dagtemp och +10 i nattemp på sommaren (utan mycket vatten) och mörker +5gr på vintern?


Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon