evonella
Något djur har gnagt av barken på ett år gammalt körsbärsträd. Kommer det att klara sig? Hur ska jag skydda (reparera) det? Skadan är decimeter lång.
Pankoonia
Om inte trädet har blivit ringbarkat hela vägen runt, tror jag att det kan klara sig. Om det har blivit ringbarkat kan man försöka klara det genom att göra en bryggymp (? tror jag att det heter), men det är inget jag själv är kunnig i, utan det finns andra kunnigare personer här som kan svara på det.
Davidia
Kan du ta en bild på skadan så att vi får se?

Instämmer i att om det är ringbarkat, dvs avgnagt hela vägen runt stammen kan det vara knepigt att få trädet att överleva. Är det bara en mindre del som skadats, så skydda resten av stammen med hönsnät eller köp ett gnagskydd i någon välsorterad trädgårdsbutik. Gör det ganska fort, eftersom det är nu när kylan kommer och annan mat tar slut som djuren går på träd och buskar i högre grad. Tänk också på att gnagskyddet ska täcka från marken upp till en höjd på stammen dit harar inte når, ens om de står på bakbenen.

Bryggympar vet jag att man har använt i både Malmö och Göteborg, för att rädda äldre värdefulla träd som skadats på olika sätt. Det är ganska knepigt - jag som inte ens gör bra ympar på vanligt sett, hade aldrig gett mig in på det. Om ditt träd är ungt så kanske det är bättre att byta ut det till våren. Det kräver säkert mindre jobb och behöver inte vara så dyrt i jämförelse med vad som behövs för att få till bryggympningen.
Bassam
Hej
Brygymp är lätt , men kan två del från ung gren , man ska vässa del från bada sidor och sen göra en hål upp på buska och en på andra sidan, sen man ska fasta skott på bada sidor .






H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon