Full version: Vinterskydd
Gunilla T
Nu har mina taklökar och tråg fått sitt vinterskydd - två gamla dubbelfönster fungerar perfekt.



[attachment=43148:DSCN12140001.JPG][attachment=43147:DSCN12120001.JPG]
Christina i Småland
Oj , vad mycket taklök och likn. växter du har. Fiffigt skydd dessutom. Klarar dom kylan, men inte vinterfukten?
Mvh Christina
Gunilla T
yes.gif börjar bli mycket jaa...har en hel del i marken också men de klarar sig bra där bara det är väldränerat.

Taklök klarar kyla men inte alltför blött på vintern men dethär skyddet är mest till för krukorna och rören, det blir frostsprängningar i dem på vintern när det blir vått omväxlande med kyla.
skogstroll
Det var ju snyggt och praktiskt. I det blåshål jag bor i (som Bamses farmors hus ungefär giggle.gif) skulle däremot fönstrena blåsa bort tyvärr...
tepa
Hej

Jag är lite osäker på när man ska vintertäcka. Igår krattade jag löv runt de rosor jag planterat i år. Så har jag Blåblomma, Campanula och någon Lilja som gärna ska vintertäckas. Dessutom har jag krattat löv runt de buskar jag satt i år, Japansk Lönn, Vingbenved och Smultronschersmin. Vet inte om de behöver det, men kan väl aldrig skada ? Jag har också planterat Tremastarblommor nu i höst, de var små och ynkliga. Krattade löv över så de inte syns. Är det för tidigt, zon 3-4 ? Där det är blåsigast satte jag granris också. Den andra bilden visar Tremastarblommorna, helt under löven.

Hälsn Tepa
Gunilla T
CITAT (skogstroll @ 15-10-2009, 09:06) *
Det var ju snyggt och praktiskt. I det blåshål jag bor i (som Bamses farmors hus ungefär giggle.gif) skulle däremot fönstrena blåsa bort tyvärr...


Inte då...fönstrena är fastskruvade.
skogstroll
så de sitter fast i marken? det skulle jag behöva om de skulle stanna kvar. Tunga trä-trädgårdsmöbler och allt möjligt flyger omkring när det blåser på, ibland tror jag det går omkring en elak gubbe på nätterna och slänger saker till höger och vänster... giggle.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon