Full version: "Bonsaiad" azalea -
KRT
Fick en bonsaiad azalea i somras, som enligt uppgift trivdes ute. Dock är jag alldeles för bra på att glömma vattna, så jag planterade ut den i rabatten där den hämtade sig och verkar trivas bra. Den fick tom lite nya blad under sensommaren.
Men nu har det ju blivit höst här nere och faktiskt frost på nätterna och jag börjar fundera på vad jag ska göra med den. Är det ens lönt att försöka övervintra den och hur gör jag i så fall enklast och effektivast? Någon snö att skotta över kan jag glömma, det förekommer knappt här nere. Kan löv ha samma effekt, eller kan det bli problem med att azaleans blad ruttnar? Den står i en söderrabatt, så det blir ganska varmt på dagarna - är det en fördel eller nackdel? Jag har tillgång till norrläge också, men om den är känslig är det kanske inte det bästa att plantera om den just nu?
Har inte en aning om sort och har aldrig sett den blomma, så jag kan inte alls identifiera den.
Bassam
Hej
Den ska övervintra ljus och svalt , lämna inte jorden helt torka.
H : Bassam

Obs På vanliga tider ska stå i sol eller halvskugga .
Jan Lindgren
Hej!
Har du tur så klarar den zon 1-2. En del sorter som säljs är ganska tuffa. Bra vintrar så kan de överleva hos mig i Zon 3,5.
MVH
Jan Lindgren
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon