Full version: Stamrosor?
Mariann
Kan inte låta bli att fundera, planera o drömma när det är som mörkast på året. Stamros har jag lurat över i flera år men aldrig vågat köpa. Kan det bero på att de är så himla dyra blink.gif.
Vilka stamrosor har ni och berätta gärna hur ni gör med dom? Om man köper en zon 6 ros, i mitt fall, kan den då stå kvar ute? Eller bör den växa på friland isåfall? Flora Linnea har ju väldigt många sorter att välja bland
rolleyes.gif
Cilla
Jag såg några härliga stamrosor på Öland i somras i en liten handelsträdgård som hette Toms trädgård eller liknande. De var säkert zon 1-rosor, men härliga och såg ut som storblommande träd.

Själv stammar jag upp vildrosbuskar som kommer upp i min äng. De behöver inte stöd för jag glesar ur dem. Lite knyckiga och underliga blir de i växten, men det är rätt roligt att beskära...

Här är två rosträd från trädgårdshandeln på Öland, minns det som nära Borgholm. Sorterna? Tja, ibland glömmer man det viktigaste!

Kajsa
Så vackert Cilla! Ja vem drömmer inte om en sådan där ny härdig
stamros det finns en del sorter, men 500 kr med frakt, då blir man
galen om den sedan fryser. Har också funderat på att försöka göra
sin egen stamros, en Bourbonros dom blommar om. Då får man inget
ömtåligt ympställe, utan att hela rosen skulle vara samma sort.
Men man måste hitta ett ex som passar. Ska fundera lite på det
nästa år när jag går runt i plantskolorna. rolleyes.gif
Cilla
Men visst måste det väl gå med de flesta klätterrosor? Jag fick en miniklätterros en gång som tappade bladen i botten. Stammade upp sig själv kan man säga. Jag virvlade de långa blomslingorna som om de vore grenar i toppen på den kala stammen. Tre meter hög ville den bli.

Inte såg det ut som en stamros riktigt, men med alla de stöd som stamrosor behöver tycker jag inte de ser ut att ha någon riktig stam heller. Men kul är de!

Man borde också själv kunna experimentera med att ympa eller ockulera in en sort på en vildrossort, men för att veta om det är mödan värt är det bäst att fråga rosexperterna Kerstin m fl här.
kerstin z5-6
Ähum man tackar för epitetet Cilla ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif smile.gif

Stamrosens känsligaste del är ympstället -eftersom det sitter 70 cm eller mer upp i luften, bör rosen där uppe vara minst 2 zoner över det normala för att klara detta ...vilket innebär 0 stamrosor för min del

små påsar med frigolit eller spån runt ympen hjälper föga ..
nedläggning kan hjälpa men -går det sleep.gif

Mitt förslag är Cillas-1 . gör en egen rotäkta ros från ett rotskott -stickling tar eeevigheter
klippeti klipp allt i sidoskotts väg under 70 , 90 cm eller så hög du vill att stammen ska bli
låt fyra kraftiga skott växa ut på toppen , toppa dem x flera -stamros garanterat härdig

2. Köp svenadyra Therese Bugnet,eller något billigare Rosa mundi på stam rotäkta och testa

3 Chansa på en billigare rabattros ympad -- gick åt pipsvängen här , en röd -ev var det Ingrid Bergman

4.Krukodla -ta in i - 5 -frostfritt -mörkt går fint

5 Flytta till Skåne -uteslutet
kanske sen ... laugh.gif
6..gör egen ymp på härdigt underlag med härdig ymp --svårt
Bor du i sydlig nejd -allt går säkert ..lyllo -testa nån zon över din bara ....
blink.gif wacko.gifSjälv tänker jag pröva denna -klipp klipp
Mariann
Var inne o kika på Zetas de hade stamrosor för zon 5-6 o där hävdar
dom man inte behöver täcka!!?? ohmy.gif rolleyes.gif
Kan det stämma?
kerstin z5-6
Vad hette rosen -Vilken grundstam -, Var de ympade eller rotäkta -frågar jag mig genast



Om de är rotäkta eller med grundstam på Canina eller multiflora underlag skulle jag täcka för vårsol när den är som värst med skuggväv, i alla fall
Kupning kan man säkert skippa smile.gif
Du har väl z 4 och placerar den kanske inte i ditt mest utsatta läge heller tongue.gif
Mariann
Ingen aning vad det gäller rotäkta mm. men sorterna var MÅNGA. t.ex Stanwell Perpetual, Rose de Rescht.
kerstin z5-6
Om de är såna z5 rosor borde det gå -fast skugga på våren tycker jag
-du får rapportera hur de sköter sig ... smile.gif
Mariann
Det blir nog bara svårt att få tag på dom för Zetas har ju ingen postorder sad.gif .Fast de va fasikens så dyra 470 kr eller nått. Hugaligen va dyrt om man misslyckas ohmy.gif . Vi får se om det blir nästa år eller ett annat år. Har säkert redan beställt rosor, perenner o k div klängisar för säkert 2000 kr redan unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon