emwpecj
Hej

Kan man förvara olivträd inomhus i vinter? Dvs i normal rumstemperatur. Har läst att de skall stå svalt, typ 10 grader, men har inte den möjligheten...

Mvh / Peter
Alexander-VG-zon3
hur har det stått innan ? har det varit ute under våren-sommaren-hösten så har den fått en liten köldperiod nu under hösten och sedan om man har tur kan man få den till att klara sig inne i rumstemp och extraljus.

har man inget extraljus och den står i rusmtemp och har gjort hela tiden innan så kan man få problem igenom ohyra och bladavfall och grentorka.

det optimala är ju ca +1c +10c och ljust (extraljus speciellt om det är över +10c).

sedan är det ju olika klimat inne och någon oliv kan ju vara tåligare än någon annan så man kan lyckas. så har du ingen möjlighet så får du testa och se hur det går.
Peztis
Så om det är kring 13 grader så bör man ha extraljus?

Vad skulle hända om det är under 10 grader och man har extraljus?
Och vad händer om man har 13 grader och inget extraljus?

Hur är det med vattning?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Peztis @ 15-10-2009, 19:59) *
Så om det är kring 13 grader så bör man ha extraljus?

Vad skulle hända om det är under 10 grader och man har extraljus?
Och vad händer om man har 13 grader och inget extraljus?

Hur är det med vattning?


är det tillräckligt kallt så går oliven i i djupvila att den klarar sig utan extraljus. dock extraljus är aldrig fel även om det är under +10c.

är det runt +10c +15c så är oliven mer aktiv än i +1c +5c. och då så är det bra för den om den har extraljus.

är det varmt och den inte har extra ljus så får den lättare ohyra och den kan tappa alla bladen och få grentorka plus så kan dom få vinterskott samtidigt som dom tappar bladen.

vattningen beror på temperaturen/ljuset och luftfuktigheten. är det rumstemp så vattna den så att den blir fuktig och sedan låter man den torka ut någon dag och sedan vattnar man igen. är det kallare så mindre vatten. är det runt +1c +5c så vattnar man ca 5gånger under vintern. är det +10c +15c så vattna ca 10-20gånger.
emwpecj
Hej

Jag har haft olivträdet ute under hela sommaren/hösten! Den står fortfarande ute men under ett tak
Med ovanstående råd så tror jag det lutar åt att jag ställer den i kallförrådet (ca +1 till +8). Problemet är att jag har väldigt dåligt med ljus i förrådet, kanske skulle kunna montera upp den armatur som jag använder till att driva upp fröer med...

Frågan är hur många timmar jag måste ha den tänd om dagen?

tack för svar / Peter
skogstroll
jo jag vet hur det är lägenhetseländet. för två år sen övervintrade jag min oliv inomhus. Fast som med andra inomhus-övervintrare blir resultatet inte så bra. De kanske överlever men ger knappast ifrån sig så mycket efteråt. Jag förvarar mitt nu under huset i frostfri miljö. Det hjälpte iofs inte i år men kanske nästa hoppas jag. Dessutom såg det mycket kraftigare ut vid den typen av övervintring. Du kanske känner nån som har en bra övervintringsmiljö?
renate
Mina olivträd ställer jag i ett östfönster i snickarboden temp mellan 1 och 7°,extraljus från nov till slutet av januari.De står i uterummet ännu,när jag kommer hem från Skåne ställer jag alla träd(Citrus Gingko och olivträden)i snickarboden.Senare kommer tre stora krukor med rosor in där.Agapantus står redan där.Olivträden klarade sig jättebra där förra vintern.Jag vattnar ingenting.När det är snö lägger jag snöbollar i krukorna men det går lika bra med is från fågelbaden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon