Sara.
Hej,

jag sitter här och funderar på vad jag ska göra med rönnbären jag plockade hos farmor idag. Jag hade tänkt pyssla något, men jag kan inte bestämma mig för vad. Finns det några tips?

Tips på annat pyssel med material från trädgården/naturen är också välkommet smile.gif

//Sara
DykUnderYtan
Jag har hängt upp en hel rönnkvist i fönstret på verandan. Har trätt rönnbär på tråd och på ståltråd, som girlander. Ståltråden har jag gjort hjärtan av, med rönnbär på såklart, att hänga upp eller sticka ner i krukor. Kransar kan ju också vara väldigt fint.

Det var lite av vad jag gjort just med rönnbär. smile.gif
Sara.
Det där med att trä på ståltråd verkar spänande, jag läste om det på internet tidigare idag, men jag viste inte vad jag skulle göra av det. Men att sätta i krukorna(både inne och ute kanske) låter inte så dumt för det tillför ju lite färg, just nu har jag inget som blommar här inne bortsett från mina melon- och paprikaplantor. Så imorgon har jag nog en del rönbör i krukorna smile.gif
Helen i Piteå Zon 5
Du kan kanske göra ett litet rönnträd vid bron
http://www.odla.nu/album/data/helen/5341_p18110.jpg

plockade fina grenar som jag sedan gipsade fast i krukan, på toppen av grenarna satte jag fast ett litet hönsnät som jag sedan satte rönnklasarna i smile.gif
Biggan_
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 23-10-2009, 23:58) *
Du kan kanske göra ett litet rönnträd vid bron
http://www.odla.nu/album/data/helen/5341_p18110.jpg

plockade fina grenar som jag sedan gipsade fast i krukan, på toppen av grenarna satte jag fast ett litet hönsnät som jag sedan satte rönnklasarna i smile.gif


En sån himla fin rönn! tummenupp.gif Kul med lite nya idéer! yes.gif
diva&hero
Ja,jag gör ju kransar av dom & använder i krukarrangemang. Det där trädet som Helen i Piteå gjort va ju jättefint!
Man ska kunna använda spraylack från Panduro på rönnbären för att dom ska hålla längre. Har dock inte provat det, men ett tips. Kostar under hundringen iaf.
Har skrivit fel, inte spraylack utan lacklim medium ska det vara.
skogstroll
hur vet man att det är för sent att plocka rönnbär?
diva&hero
Om du ska ha det till dekoration så syns det väl på bäret, om det är fast och fint. Om dom börjar bli för mjuka och rynkiga så plockar jag dom inte, håller inte länge då,tror jag.
Myosotis
Jag har sett rönnbär uppträdda på sytråd som hängde från taket, det var snyggt.
ylvahi
[attachment=43640:S6301355.JPG]

Så här gjorde jag mitt ljusfat
Sara.
Det med ljusen var väldigt fint, men jag vet inte om jag hade vågat ha dem tända.

Än så länge har jag bara plocka av rönbären från kvistarna och lagt på en bricka, jag inbillar mig att jag kan ha dem och klistra på eller på annat sätt använda till julpyssel när det skrumpnat lite. Och så har jag gjort lite och hängt i en växt, men det ser mest ut som en stor lingbuske smile.gif haha

[attachment=43682:Lingonbu..._r_nnb_r.JPG]
mojan
CITAT (Myosotis @ 24-10-2009, 16:37) *
Jag har sett rönnbär uppträdda på sytråd som hängde från taket, det var snyggt.


Ja, det är fint. Är man riktigt flitig så kan man hänga flera trådar bredvid varandra som ett draperi eller gardin.
Sara.
Jag och min syster gjorde vars ett hjärta igår, blev ganska så fint för att vara första gången smile.gif det hade nog gått bättre med en starkare ståltråd.

[attachment=43829:Hj_rtan_av_r_nnb_r.JPG]
RitRat
CITAT (skogstroll @ 24-10-2009, 14:21) *
hur vet man att det är för sent att plocka rönnbär?


Hehe, när de har blivit uppätna av sidensvansar... då är det definitivt för sent!
diva&hero
Ett tips från en trädgårdstidning är att doppa rönnbären i lacklim medium för att dom ska hålla längre. Finns på Panduro, fast dom hade inte hört talas om att man kunde göra så. Har inte provat själv, men det låter ju vettigt. 72,50 kr.
OBS Bli inte förskräckt när du doppat dom för det är vitt, blir genomskinligt när det torkat.
Felicia M
Bra idé det där med lacklim, det skall jag testa. Jag gjorde ett hjärta av rönnbär på ståltråd och hängde på ytterdörren och det blev fint, men bären skrumpnade ihop rätt fort.
Myosotis
CITAT (Sara. @ 29-10-2009, 22:34) *
Jag och min syster gjorde vars ett hjärta igår, blev ganska så fint för att vara första gången smile.gif det hade nog gått bättre med en starkare ståltråd.

[attachment=43829:Hj_rtan_av_r_nnb_r.JPG]

bravo.gif Jättesnyggt! *snor idén*

Jag såg bilder i en tidskrift, de hade trätt bären på en ring av ståltråd och använt som servettring.
Sara.
Jag såg bilden på det väsntra hjärtat i panduroskatalog som "byggsats", fast då hade de pärlor smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon