Full version: järnek
andreas i uppsala
jag har en järnek i min trädgård(enligt min högt ärade moder)
Kan det verkligen vara en järnek?De är väl bara härdiga till zon I och jag bor i zon III.Bladen är ovala(vågade)och med tagar på sidorna.
Jag har alltid trott att det varit något ogräs(kommer med nya utlöpare hela tiden)som jag hela tiden ryckte bort.Den är bara 20-30cm tack vare mig. sad.gif
Den befinner sig i skugga med bara några timmar sol på sommaren.Så det är ett kallt microklimat.Är det någon speciel sort?
mvh
andreas
Åsa, mälardalen zon 2
Så himla känsliga är inte järnek ex. Ilex x meserveae sorterna är härdiga till zon 4.

Exempel på några Ilex x meservae-sorter:

'Blue Angel'. Honklon med kompakt växtsätt. Purpurfärgade blad och rikligt med mörkröda bär.

'Blue Maid'. Kraftigt buskigt växtsätt, röda bär. Tvåkönad.

'Blue Prince'. Hanklon med kraftigt pyramidalt växtsätt. Mörkgröna blåaktiga blad och inga frukter.

'Blue Princess'. Höjd 1-2,5 m. Honklon med pyramidalt växtsätt. Mörkgröna blad och rikligt med klart röda bär.



Ilex aquifolium-sorter är dock något känsligare här får man räkna med en härdighet till zon 1-2(3).


En växt som ibland förväxlas med järnek är Mahonia, den brukar vara härdig till zon 3-4.
Åsa, mälardalen zon 2
Ilex x meservae ‘Blue Angel’




Här kan du hitta bild på Mahonia aquifolium:

http://www.funet.fi/pub/sci/bio/life/plant...quifolium-1.jpg
Hannele
Ilex x meserveae hybriderna klarar zon 4, Ilex meserveae 'Blue Maid', zon 5.
Du måste ha både hon- och han-planta, för att få de vackra bären.
Mina ex från stormarknaden, ½ REA pris wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon