Full version: ID-hjälp - barrväxt
Österläge
Hej!

Mina föräldrar har en barrväxt, buske, i sin trädgård. Pga klåfingriga sk hantverkare behöver den bytas ut (klantarna tog fel buske o klippte dessutom alldeles för mycket... rtfm.gif)

Någon som vet vad det är för buske?

om inte, förslag på annan vintergrön buske som kan ersätta?

thanks.gif på förhand!!

/ Österläge

[attachment=43977:buske_1.jpg]

[attachment=43978:buske_2.jpg]
midas
Idegran; Taxus Baccata
Österläge
Tack! Är du säker eller? Finns det olika sorter?
KarinSKARA
Det finns flera som klarar sig i Sverige men baccata klarar sig bäst och är den vanligaste.
Här har du lite info om Taxus och vilka andra det finns
http://sv.wikipedia.org/wiki/Idegranar
Chamomille
CITAT (Österläge @ 03-11-2009, 11:58) *
Hej!

Mina föräldrar har en barrväxt, buske, i sin trädgård. Pga klåfingriga sk hantverkare behöver den bytas ut (klantarna tog fel buske o klippte dessutom alldeles för mycket... rtfm.gif)

Va fin busken blev ändå wacko.gif wacko.gif wacko.gif Uj va arg jag hade blivit ranting.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Idegran brukar dock vara en växt som klarar mycket hård nedskärning och man kan ju faktiskt forma till den där resten av busken så den är ju inte förstörd för all framtid ex. kan man bonsaia den, idegran klarar av att formas och beskäras mycket bra.
Österläge
Tack för svar! Det låter ju bra att den klarar hård beskärning, då är kanske inte hoppet ute! Vore det idé att klippa ner den jämnt över hela, växer det upp igen då? Deras tanke nu är annars att låta den vara som den är och sätta en likadan buske framför, och hoppas att de växer ihop lite så det nästan ser ut som en buske. Vad tror ni om det? Växer idegran snabbt eller långsamt? Blir den buskig av beskärning, som när man toppar mindre växter, att växten delar sig där man klippt av toppen..?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon