Full version: Olivbuske i kruka
Bisse
Jag fick en olivbuske i våras, planterad i kruka. Fick veta att den trivs i lerig jord och mycket vatten. Det fick den. Långa skott kom till under sommaren. Nu har jag lyft in den i garaget för vintervila.
Ska den klippas till våren? Kan väl inte bara låta skotten skjuta iväg ytterligare en sommar.
MariaS
Du kan klippa in den med ungefär halva tillväxten till våren.
Alexander-VG-zon3
Oliver trivs inte i lerigjord, dom vill ha en lucker jord som dessutom ska vara kalkrik. däremot går det bra med lite lergranulat men inte mycket lera.

när man klipper oliver så ska man komma ihåg att den får frukt på förra åretstillväxt och på flerårigved. så klipper du för mycket på våren så klipper du veck ev knoppar. annars så kan man klippa både på våren och på försommaren och på hösten innan vintervila. och klipp strax ovanför en nod, bladpar, veck.
Primavera in anticipo
Se bara till att ge den gott om utrymme i krukan och blanda gärna ut jorden med ganska mycket sand. Vet inte vilken zon du bor i men mitt olivträd har aldrig varit så vackert och välmående som nu och det står fortfarande ute (Zon II). Lite frost mår det bara bra av och är dessutom nödvändigt om du vill att den ska bära frukt en vacker dag.

Däremot vill jag gärna höra era åsikter när det gäller vinterförvaring då kung Bore slår till på alvar, har en fundering på att låta den övervintra ute invirad i bubbelplast mot en husvägg (ev med en ljusslinga innanför). Vad tycker ni, är det en bra idé eller rent vansinne?
crazy.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Primavera in anticipo @ 11-11-2009, 12:07) *
Däremot vill jag gärna höra era åsikter när det gäller vinterförvaring då kung Bore slår till på alvar, har en fundering på att låta den övervintra ute invirad i bubbelplast mot en husvägg (ev med en ljusslinga innanför). Vad tycker ni, är det en bra idé eller rent vansinne?
crazy.gif


jag har haft ett olivträd som klarat -24c (lufttemp på norrsidan) i kruka men den var dock begravd i en rätt så stor snödriva så snön skyddade den rätt så rejält. och detta i skåne zon 1-2.

om du byter ut bubbelplatsen mot grön vinterväv eller nåt annat tjockare tyg så är det bättre, bubbelplast använder du bara när det är som kallast. så kan det funka om du sedan dessutom täcker allt med så mycket snö det nu kommer. har du den utan skydd och i kruka så måste vintern bli mild om du ska klara den så, det finns en del i zon 1 som har sina oliver ute åretrunt i kruka. men det är en risk. att ha den i marken ger ju säkrare övervintring än i kruka. jag trodde min på friland hade frusit ihjäl i vintras (gav den inget skydd i vintras) men nu i somras så hade den skjutit skott från stammen lägst -15c. då förstår man hur mycket marken och ev snölager hjälper.
http://www.pixbox.se/pic_show_id29353962.html

har man den i marken så är det bra att täcka den och skydda mot tjäle och kyla om man nu inte bor i bra microklimat lägen i zon 1. om allt är rätt för den så tål oliver beroende på sort i Sverige ca -10c -15c.

vill man vara säker så är det bästa att ta in den efter ett par frostnätter och övervintra den i en temp på 0c +10c, är det över +10c och rumstemperatur så är det bra med extraljus annars så kan den tappa en hel del blad och få grentorka.
Primavera in anticipo
Ok, tack för de förslagen!!
Får väl se hur mycket jag vågar utsätta den för den här vintern... Skulle gärna hitta en bra plats att plantera den i marken men det får bli till nästa år i så fall. smile.gif
Bassam
Hej
Du kan gräva grop i marken och lägga kruk i gropen.
H:bassam
Alexander-VG-zon3
CITAT (Primavera in anticipo @ 11-11-2009, 16:00) *
Ok, tack för de förslagen!!
Får väl se hur mycket jag vågar utsätta den för den här vintern... Skulle gärna hitta en bra plats att plantera den i marken men det får bli till nästa år i så fall. smile.gif


det finns en viss risk att den inte klarar sig. men det kan gå.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon