Full version: Problem inför julen
Bee
Vi har en jättestor benjaminfikus. Den ser ut som ett träd, inkl den stora krukan är den över två meter hög och den är proportionerligt vid. En person klarar inte att lyfta den, man måste vara två.

Det har alltid varit bökigt när julgranen skall in och vi har släpat runt fikusen till olika hörn i vardagsrummet. I år har vi skaffat ännu en bokhylla och nu får fikusen inte plats om granen skall komma in (och det skall den).

Så jag undrar, kan jag ställa ut fikusen på altanen under i alla fall juldagarna? Klarar den det om jag virar in den i vinterväv?


tepa
Hej

Jag skulle nog inte sätta ut den, ens för några dagar. Vi har också en stor Benjaminficus, i matsalen. Det är fullt med möbler i vardagsrummet också, men vi ställer granen framför en byrå med cd-skivor, filmer. Läst nånstans att Benjaminficus ska ha rumstemp.

Hälsn Tepa
KRT
Jag gissar att om man sätter ut en fikus, direkt från rumstemperatur, så är det ett säkert sätt att ta död på den..... Allt utom utomhus borde vara bättre, garage, källare, städskåp tja vad som helst bara man inte sätter det rakt ut......
vanjalarsa
Jag skulle utan vidare avstå från julgranen.......
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Aqvakul
CITAT (vanjalarsa @ 11-11-2009, 17:41) *
Jag skulle utan vidare avstå från julgranen.......
mvh vanjalarsa rolleyes.gif

Du får åtminstone välja, om du inte får plats med båda...
renate
Jag säger som alla andra,benjaminfikus är en krukväxt dvs för innomhus,du tar död på den om du ställer ut den på altanen.Skaffa ett underrede med hjul så kan du rullar krukan till ett annat rum så länge du har granen inne.Sovrummet tex,det gjorde alltit jag,nu är min fikus borta tack och lov,men jag har ett stort citrusträd istället som står i sovrummet.Jag tror även garaget blir för kallt för din fikus.Omkring 15° går bra.
Bee
Misstänkte att det inte skulle gå att ställa ut den. Hm. Får försöka knö in den i ett hörn i alla fall då.


MariaS
Om nu fikusen är så stor, varför använder du den inte direkt som julgran för?
Bee
CITAT (MariaS @ 16-11-2009, 16:59) *
Om nu fikusen är så stor, varför använder du den inte direkt som julgran för?


Hehe... Det har maken föreslagit många gånger smile.gif
Faktum är att inne i den finns både små påskägg och små juläpplen biggrin.gif
Men därifrån till att inte ha en riktig gran utan klä fikusen med kulor och glitter, nja det steget är lite för långt.
MariaS
CITAT (Bee @ 18-11-2009, 16:48) *
Hehe... Det har maken föreslagit många gånger smile.gif
Faktum är att inne i den finns både små påskägg och små juläpplen biggrin.gif
Men därifrån till att inte ha en riktig gran utan klä fikusen med kulor och glitter, nja det steget är lite för långt.

Säg inte det... När den väl är klädd så flirting.gif naughty.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon