Margith
Nu har jag skickat PM till alla som jag petat in i den här listan.
Kuvertet la jag i brevlådan i morse.

Ha så kul!

Rosmarin
Oj! Jag är nummer ett den här gången! Nu är det bara att vänta då yahoo.gif
Österläge
Oh så spännande! Tack för att jag fick vara med! Och sist, massa spännande fröer som kommer då... naughty.gif biggrin.gif
Rosmarin
Jag fick kuvertet idag! yahoo.gif
åh så mycket trevligt det innehöll wub.gif . Jag ska titta på detta under helgen. Brevådan töms ändå inte här förrän på måndag nästa gång. Lördagsutdelning: ja, söndagstömning: nej.

Tänkte fråga er andra vad ni föredrar; Jag har måååånga frön av en del sorter som jag tänkt skicka med. Tycker ni det är bäst med dubletter eller med fröpåsar med mycket i (som man kan ta lite ur och sedan lägga tillbaka i kuvertet)? På en fröpåse som kom med kuvertet idag står det: "Påsarna går att dela. Fröna är många. Lämna dock minst 20 frön i påsen." ...och det är väl inte så dumt?
Peztis
OK, jag är nu i fel kedja (är i 1:an) men man är ju nyfiken på hur det går i de andra... smile.gif
Men jag våldgästar lite och lägger mig i med mina synpunkter!
I förra varvet i kedja 1 hade vi också påsar (oftast minigrip-modellen, dvs återförslutningsbara)med många i och det var jättebra att kunna skeda ut några av vardera man var intresserad av! Oftast vill jag kanske bara ha 10 plantor, inte 100 som när man köper...
Själv hade jag redan förberett småförpackningar så jag stoppade i dem som de var.
Rosmarin
Nu är kuvertet på väg härifrån mot nästa deltagare som är Veram.

Ber om ursäkt. shy.gif Jag kom inte iväg till posten igår. Hade en låång arbetsdag och var inte färdig med en bränning i min keramikugn förrän klockan halv tio på kvällen.

Ifråga om dubletter/ välfyllda fröpåsar så har jag blandat lite. En del har jag skickat i dublettform av praktiska skäl. Andra inte. Ni får väl försöka att bryta er in i de påsar som verkar innehålla många fröer och nalla lite av innehållet crazy.gif .
Irene_L
Det är lite tyst i den här kedjan! Hur långt har den kommit nu? confused.gif
kompiskram.gif
Rosmarin
Mmm... jag undrar jag också. Så här lång tid brukar breven INTE ta på sig mellan Frankrike och Sverige. no.gif

Jag skickade till Veram för en vecka sedan (tisdag i förra veckan). Känner inte henne. Ska jag skicka ett PM tycker ni?

Vem är nummer 3 i den här kedjan? Kommer inte ihåg ordningen på adresslistan.
Gåsis
Jag är nr tre och kuvertet kom till mig idag. Tyvärr har jag jobbat så jag hann inte iväg med det innan lådan tömdes men imorgon åker det mot Eva zon 1-2.

/Åsa
Rosmarin
åh så bra åsa!!! tummenupp.gif Blev lite orolig ett tag faktiskt och började undra om jag hade skrivit fel någonstans i Verams adress... sweatingbullets.gif

Edit: Det stod "HTML kod nr..." först i inlägget jag skickat. Undrar var det kom ifr
ån? confused.gif
Eva zon 1-2
Jag har fått fröerna. Där var många spännande saker. Imorgon åker kuvertet vidare till nr. 5 som är Flouee. tummenupp.gif
flouee
Jippi! biggrin.gif
veram
Jag har först nu sett att det verkat ha tagit jättelång tid från Frankrike och hit till mig, för jag fick brevet månd 30/11, snabbade mig och skickade det vidare redan dagen efter till nr 3 Gåsis. Det måste ju ha legat kvar någonstans ett bra tag tyvärr! Jag har glömt att följa tråden. Kul att få vara med! Många härliga fröer att spana in så här i vintermörkret. Hälsn/Veram
Österläge
Fast 6 dagar kan det nog ta från Frankrike till Sverige... Men nu är det ju igång iaf! biggrin.gif Ser mycket fram emot att få paketet, även om det är en bit kvar till min tur! tongue.gif
flouee
Kuverten kom till mig igår - vad många påsar! Jag satt i skolan till ett på natten igår men jag hoppas hinna kolla igenom ikväll!
flouee
Så - nu har jag tittat igenom allt - det fanns nog minst 50 påsar i kuvertet! Mycket smått och gott... smile.gif Jag lägger det på lådan till Ingrid imorgon!
grycken
Var finns frökuvertet nu?

Jag är nr 7 och om jag inte får något kuvert senast fredag i nästa vecka blir det liggande hos mig eftersom jag kommer att vara bortrest i julveckan.
Irene_L
Flouee som hade det sist är nr 5 så du borde allt hinna få det innan fredag! tummenupp.gif Håller tummarna för det!
joulanta
Hur långt har fröerna hunnit? Kan väl ta lite längre tid nu i jultider med alla julkort och paket som skickas
grycken
Flouee skulle skicka frökuvertet till Ingrid 10 dec men Ingrid har inte hörts av ännu.
joulanta
Hoppas det är på väg så grycken hinner få det innan hon ska bort över julen
grycken
Fick frökuvertet igår. Det var många intressanta fröer! Lade kuvertet på lådan i morse till nr 8.
joulanta
Jag är nummer 8 får väl passa posten idag det är nämligen -33 grader
grycken
Idag lär du inte få något kuvert, möjligen i morgon.
Österläge
CITAT (joulanta @ 17-12-2009, 10:07) *
Jag är nummer 8 får väl passa posten idag det är nämligen -33 grader


33 minus?!? Herregud!! ohmy.gif Vi har haft -8 här, det var kallt tycker jag... Fast iofs är det ju så fuktigt här i Göteborg så det känns kallare, vet inte var du bor men kanske i inlandet?

Det blir ju automatisk kallstratifiering av fröna då! biggrin.gif wink.gif
joulanta
Inget fröbrev än men kanske på måndag. Det är väl långsammare nu i jultider
joulanta
Idag fick jag ett tjockt brev med posten. Ska googla på en del fröer och lägga dit ett gäng av mina fröer. Skickar vidare i morron. Hoppas det hinner till nr 9 innan jul.
HelenN
Hej hej!

Idag kom det tjocka kuvertet. Ska googla lite nu o se vad det finns för gottit i kuvertet, och sen postar jag imorron:)
Österläge
Oh vad spännande, nu kommer det snart till mig! bravo.gif
HelenN
hej hej!

Jag postade inte kuvertet igår....det är sååå himla kallt och ni kanske vill stratifiera era fröer själv ??! w00t.gif

Här är det omkring 20- och jag vet inte om det påverkar fröerna??
Margith
Det är ingen fara med kyla på torra fröer, fröerna klarar sig.

Om du har långt till brevlådan så är det är värre för dig crazy.gif
Eftersom det är en massa röda dagar nu finns det ingen anledning att du ska ge dig ut i kylan, vänta du och hoppas på lite mildare väder smile.gif
HelenN
haha....finns inga dåliga kläder smile.gif. Idag är brevet postat. Gott Nytt År på er!
Irene_L
Vad kul!! yahoo.gif Då är det på väg till mig (nr 10)
Alba
CITAT (Irene_L @ 01-01-2010, 21:10) *
Vad kul!! yahoo.gif Då är det på väg till mig (nr 10)


Ännu mer fröer slap.gif

duh.gif biggrin.gif
Irene_L
Jaaaaaa bravo.gif yahoo.gif wacko.gif laugh.gif
Österläge
Och sen kommer det till mig, tjohooo! biggrin.gif
annjill
Hej !

Jag är helt ny här. Misstänker att det är lite sent att anmäla sig till kedjorna?? Har en jättelåda full av fröer som jag samlat under sommaren och kan gärna bli av med en del...

Vänliga hälsningar,

Anna

Margith
CITAT (annjill @ 03-01-2010, 17:51) *
Hej !

Jag är helt ny här. Misstänker att det är lite sent att anmäla sig till kedjorna?? Har en jättelåda full av fröer som jag samlat under sommaren och kan gärna bli av med en del...

Vänliga hälsningar,

Anna


Hej annjill!
Jag har skrivit ett inlägg i tråden Uppdatering av frökedjorna.
Läs den och hör av dig om du vill smile.gif
ingrid fuxwall
Glömde jag skriva att jag fått ett brev och skickat vidare?
Irene_L
yahoo.gif Idag kom frökuveret till mig!! Ojoj vad fröpåsar det var i det...53 st!!

Nu ska jag bara googla ock kolla vad jag vill ha...sen går det vidare..idag eller imorgon!!!
kompiskram.gif
Österläge
Nu är fröna hos mig! Ojoj vilken godispåse!! Jag fick dem o torsdags men var inte hemma då så började sortera igår, nu ska jag googla det jag inte vet och bestämma mig för vilka jag inte kan leva utan... Måste ju kolla hur mycket jag har att lägga i också!

Jag försöker skicka det vidare på måndag!
Österläge
Nu ligger kuvertet på lådan med 12 fröpåsar utbytta mot mina... Det kom inte med dagens tömning så du får det tidigast på tisdag, Margith.

Om någon tycker det är kul så har jag skrivit om fröfrossan på min blogg http://timjanoakleja.wordpress.com, välkommen in!
Margith
Idag fick jag brevet. Det var nästan lika mycket fröer i det här kuvertet som i kuvertet från frökedja 1 fear.gif

Och naturligtvis fanns det en hel del måste-bara-ha-fröer även i det här kuvertet. Jag kommer att drunkna i fröer i vår!

smiley_small_hug.gif till er alla som har varit med i kedjan.

Varv 3 börjar när jag fått tillbaka alla 3 kuverten (det här var det andra).

Vill ni vara med måste ni meddela mig, helst ett PM.

Totalt är vi nu uppe i ungefär 100 fröpåsar, så räkna med att portot blir ganska högt i varv 3.
Österläge
En tanke; skulle man kunna säga att det är ok att ta fler fröpåsar än man lägger i? Inte många fler förstås men om man hittar 10 fröer man vill ha men bara har 8-9 att lägga i kanske det är ok..? Med tanke på att det är många som gör tvärtom menar jag, lägger i fler än man tar...

Vad säger ni andra?
Peztis
Jag spånade också om det i Frökedja 1 varv 2...
Österläge
Ett alternativ vore ju att förbjuda folk att lägga i fler påsar än de tar, men det känns ju betydligt tråkigare...
Margith
Nej, så länge vi kör frökedjorna, gäller de ursprungliga reglerna; dvs plocka de fröpåsar du vill ha och lägg tillbaka MINST lika många egna!
Anledningen är helt enkelt att det ska inte spela någon roll om du hamnar först eller sist i en kedja, alla ska ha samma utbud.

När jag fått tillbaka alla 3 kuverten från varv 2, börjar jag varv 3. När det varvet också är avslutat, skriver jag en lista på de kvarvarande fröerna, som de som varit med i kedjorna kan välja fritt från.
Eventuella fröer som finns kvar därefter skänker jag bort till hugad Odlait.


Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon