Mylla
...äpple och plommonträd med bräckta grenar, förvuxna tujor, två buxbomsbuskar ca 40 cm...
Ja, det var mycket på en gång.... Jag har inte hunnit med att sköta min trädgård.. Jag bor uppe i mellersta NV-Skåne och har har vi som bekant haft mycket milt väder.....
I tacksam väntan på råd
Mylla smile.gif
KURT
Det är ingen naturlag att alla träd som växer i en trädgård måste beskäras! Om grenar går av på fruktträd, så beror det oftast på att man inte plockat bort tillräckligt med kart under sommaren, då får man alltför mycket frukt på trädet. Det klarar inte att bära så mycket, och smaken blir inte heller så bra, och de blir små.
HelenJ
CITAT (Mylla @ 28-11-2009, 17:33) *
...äpple och plommonträd med bräckta grenar, förvuxna tujor, två buxbomsbuskar ca 40 cm...
Ja, det var mycket på en gång.... Jag har inte hunnit med att sköta min trädgård.. Jag bor uppe i mellersta NV-Skåne och har har vi som bekant haft mycket milt väder.....
I tacksam väntan på råd
Mylla smile.gif

Det första du ska göra är att gå och köpa en beskärningsbok i bokhandeln. Den bästa har Klaus Vollbrecht skrivit, men det finns flera andra bra. De kostar nånstans mellan 100 och 200 kronor, och det kan det väl vara värt om du räddar dina träd? I beskärningsboken står mycket tydligt beskrivet vilka träd som ska beskäras och när, hur man gör det och vad man ska tänka på.

Du kan ta foton av träden och lägga ut här på forumet så får du råd som kompletterar uppgifterna i beskärningsboken. Även om jag håller med Kurt om att allting inte tvunget måste beskäras låter det ändå som om de bräckta grenarna måste putsas, och kanske behöver något göras åt tujorna (utan att de blir fula/dör!)
Bassam
Hej
Du kan beskära :

. 1 PLOMMON NU..

2 äpple Under JAS PERIOD ( JULI AGUSTI SEPtember ).

3 vinter grön Maj juni.

4 häckar och Rosor Mars .

OBs odla har svar till alla trädgråd frågor inom 24 timmar.

H:Basam

Jan af Lisö
Om du köper en beskäringsbok så är det en stor fördel att köpa en svensk bok, skriven för svenska förhållanden, och inte bara en översättning av en beskäringsbok från engelska. För odlingsförhållanden skiljer väsentligt !!
Eva i Höga
Du räknar upp schersmin i rubriken och jag var ute och gallrade i mina buskar igår. Det går bra under denna tiden, har även gjort det längre fram på senvintern också och det har gått bra. Jag gallrar ut de grövsta grenarna och tar av dem ca 15-20 cm över marken. Försöker att hålla efter buskarna varje år för de har en tendens att bli stora och yviga annars.
Bassam
Hej :

Schersmin har blommor på grenar som över 2 år ålder , så man ska behåller under beskärning dom annars ska inte får blommor första år efter beskärning, vi alla ska respektera varandra , vi som skriver i förum nästan flera tusen som har rådhuset villor dom har mycket kunskap omkring växter i Sveriga och vi har experter som studera växter i hela världen och lysna och läsa allt som kommer från sina kompisar, man kan inte skriva slarva ord på viktigaste trädgårdsforum utan tänker först.
H:Bassam
Eva i Höga
Jag förstår inte riktigt vad du menar Bassam men jag berättade att jag gallrar ut de grövsta grenarna annars blir busken stor och risig. Skrev visserligen inte att jag sparar en stor del för blomning men hoppades att våra vänner här skulle förstå det - men det kanske var slarvigt gjort av mig.
HelenJ
CITAT (Eva i Höga @ 30-11-2009, 16:13) *
Jag förstår inte riktigt vad du menar Bassam men jag berättade att jag gallrar ut de grövsta grenarna annars blir busken stor och risig. Skrev visserligen inte att jag sparar en stor del för blomning men hoppades att våra vänner här skulle förstå det - men det kanske var slarvigt gjort av mig.

Eva - om det är någon som är otydlig här så är det inte du wink.gif
Mylla
CITAT (HelenJ @ 30-11-2009, 21:17) *
Eva - om det är någon som är otydlig här så är det inte du wink.gif


Tack alla för råd! Jag älskar min nya trädgård sen två år, men inser nu att den inte är så "liten" (900kvm) som jag först tyckte. Jag måste lägga upp en strategi så att jag mäktar med...
Mylla
Eva i Höga
Mylla, en trädgård är ett livslångt arbete, du kommer att ändra där många gånger i framtiden. Och kom ihåg att trädgårdsarbete är både avkopplande och läkande - om man inte själv skapar ett tvång att den måste vara perfekt med en gång. Det är din trädgård och det är du som ska njuta av den. Lycka till!
Bassam
Hej

Helen är bra att jobba som advokat , men Eva menar jag inte du gjorde fel , jag sa bara att man ska noga med beskärning för att får blommor under våren.

Obs jag sa inte till dig Eva att du skriva slarviga ord , men finns andra som sa att vi skrever informationen som passar andra länder.
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon