Killensomvillhagrönafingrar
Vi har en altan i hörn (sol från 13 till solnedgång) där jag skulle vilja ha något grönt som gärna får ge frukt.

Stammen skall vara relativt klen då två panorama fönster möts där (2,6 meter höga) sedan vill jag att den skall sprida ut sig utmed väggen.

Min tanke är att göra ett hål i altanen, gräva ett rejält hål i massorna, sätta en "påse" av geotextil med jord i samt plantera.
Min tanke är att få ett utseende ungefär som på grekiska tavernor där vinrankorna ligger under takskägget.

Bevattningen får bli på konstgjort sätt på sommaren men på vinterhalåret tror jag att det räcker med regnet.

Mina krav på växten:
Bära frukt
Kunna fästa i vägg alternativt bli fastsatt av mig på ett lätt sätt.
Inga elaka rötter som vill igenom geotextilen och vidare till dräneringen

Får gärna:
ha vackra höstfärger
blommor till våren
växa ganske snabbt, vill gärna ha skörd inom 5 år

biggrin.gif specade jag just det perfekta totalt omöjliga trädet tro? wink.gif
Komm gärna med ideer och tankar spelar ingen roll hur galna de är.
Killensomvillhagrönafingrar
Ps i somras stod där en kruka med änglatrumpet, jätte fint, men jag vill ha mer grönt samt min dotter kommer kunna gå till sommar och jag vill inte att hon mumsar på trumpeterna då jag har för mig att de är giftiga.

Om det på sikt blir en så hög stam som jag önskar antar jag att det inte skulle vara något problem att ställa en änglatrumpet framför stammen ändå biggrin.gif *tänker så det knackar*
yla
vindruvor borde ju funka tycker jag
o efter tre år så ger dom frukt o drar iväg dit du låter dom växa
o grönt blir det
men blomorna är ju inte så mycket att skryta med
men ack ack va mysigt det är med alla klasar

den här köpte jag till sonen år 2000 o i somras gav den massor med bär
Killensomvillhagrönafingrar
Otroligt fint får jag säga, precis så vill jag ha biggrin.gif
Misstolkar jag bilden eller växer de i en inglasad altan?

Känner du till om vindruvor har ett stort rotsystem tro?
yla
den här vindruvan växer utomhus o leds in på altanen som är glasförsedd
men helt kall alltså bara en sommarveranda med glasrutor
dragig för det är inga tätningar i rutorna

jag har ingen aning om hur stort rotsystem den har eftersom det inte finns nån grund att oroa sej för hos mej men
jag hittade det här på odla vinrankors rotsystem mm
så där kan du läsa
Olika jordkrav
Vindruvors rotsystem är både djupgående och rikt förgrenat. Vanliga druvor planteras i en djup, mullrik, gärna kalkrik jord med gott näringsinnehåll. Labruskasorterna kräver samma mullrika jord, men den ska vara kemiskt sur, alltså samma som till rododendron. Gör en ordentlig grop till dem med okalkad torvmull eller naturjord. Kring "fötterna" kan man sätta amerikanskt blåbär, azalea, ljung eller andra surjordsväxter.

bland annat
lycka till
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon