stickans
Har ett antal stora pelargoner som vuxit ute i krukor under sommaren. Tog in dom för ett par månader sedan och de har sedan dess sett ut att trivas - men nu börjar hastigt bladen vissna. Kan se en mängd små ljusa, ca 1 mm länga vad det nu är på grenarna och en massa smått liggande under blommorna. Någon här som vet vad det rör sig om och om det finns något hopp... De står i fönster och temperaturen är nog ca 13 - 15 grader. Är det någon form av ohyra som de drabbats av och i så fall - av någon speciell orsak? Fel rumstemperatur, fel vattning, eller annat... Det verkar som om det börjat med en blomma och sedan håller på att sprida sig efter hand till de andra...
Åsa, mälardalen zon 2
Pelargoner blir lätt risiga nu på vintern p.g.a att ljuset är av ganska dålig kvalité och mängd på vintern. Det låter dock som om det är kombination av någon ohyra och dåligt ljus.

Tycker beskrivningen av ev. ohyra är lite vag kan det vara någon av dessa ohyror:

Thrips: Tripsar är smala och vanligen 1-2 mm långa insekter i gult, grått, brunt eller svart. De kan flyga. De suger ur växtsaften ur cellerna vilket gör bladen vitprickiga, de har svarta becklika exkrementer. De lever överallt på växten även i blommorna bland ståndare och pistill.
Bilder: http://www.ucmp.berkeley.edu/arthropoda/un...hysanoptera.gif
http://pss.uvm.edu/greenhouse/thrips.JPG


Bladlus: Det blir ofta lite klibbigt och man hittar gamla vita skal från hudömsningar på växten och på fönsterbrädan. Själva bladlusen sitter oftast där de mjukaste och mest örtartade växtdelarna är ex. i skotten.
Bilder: http://www.freshops.com/aphid.jpg
stickans
Tack Åsa. Har kollat på bilderna på de sajter som du refererade till men det jag sett på blommorna är för smått för att kunna jämföra med djuren på bilderna. Det jag ser på blommorna är så väldigt smått - bara små ljusa streck på grenarna och en massa smått på fönsterbrädan… En av pelargonerna kan jag säkert kasta redan nu - fyra blad kvar….

Funderar på att prova med att spruta på såpvatten?
Åsa, mälardalen zon 2
Pelargoner klarar sig ganska bra även utan blad jag övervintrar mina mörkt och kallt(+5) och de tappar alla sina blad.
lolo
Hej Åsa och alla andra! Tittade ned i vår stugas potatiskällare, där vi har 3 plusgrader. Pelargoner och rosor samsas om att övervintra där. Och i förrgår då vi besökte stugan efter ett långt tag så ser jag Mårbackapelargonen BLOMMAR! Vet någon av er hur detta är möjligt och om man ska bara låta den va? Den har inte fått vatten sen i september och står mörkt och som sagt i ca 3 plusgrader! Flera nya toppskott var också på gång så de verkar då trivas där i alla fall. Men blomningen?
mvh
Ann-Louise i Lycksele
Lavendela
Wow Åsa! Menar du att dina klarar sig utan blad??
Vad bra! Mina skönheter är lessna med gula blad nertill och ser ut att längta till sol och vår men då gör det kanske inte så mycket. De bor i 3-7 plusgrader på inglasade balkongen.

Tror ni förresten att 'innepelargonierna' som stått på fönsterbrädan tills nu klara att komma direkt ut på balkongen eller behöver de en gradvis tillvänjning till kylan tro?

De där vita små fnösen på fönsterbrädan har jag set en del av genom åren men inte blivit riktigt klok på heller. Hmmm. Trodde det var spår av vita flygare...

Må så gott!
Ulrika
Belinda
CITAT (lolo @ 07-12-2003, 21:14)
Hej Åsa och alla andra! Tittade ned i vår stugas potatiskällare, där vi har 3 plusgrader. Pelargoner och rosor samsas om att övervintra där. Och i förrgår då vi besökte stugan efter ett långt tag så ser jag Mårbackapelargonen BLOMMAR! Vet någon av er hur detta är möjligt och om man ska bara låta den va? Den har inte fått vatten sen i september och står mörkt och som sagt i ca 3 plusgrader! Flera nya toppskott var också på gång så de verkar då trivas där i alla fall. Men blomningen?
mvh
Ann-Louise i Lycksele

Hej Lolo!
Fantastiskt att din pelargon blommade !
Man har ju hört om andra blommande växter att om man vill få de att blomma igen , så ska man ställa dem mörkt o svalt utan vatten.
De tror växten att den håller på att dö och då börjar den blomma o skjuta nya skott!! Kanske detta gäller även pelargonen!
Belinda biggrin.gif
BELLA
CITAT
Mårbackapelargonen BLOMMAR! Vet någon av er hur detta är möjligt och om man ska bara låta den va?

Är det inte så att Mårbacka är triploid, dvs har tre kromosomuppsättningar och det är därför den blommar mer än andra pellisar? De andra är ju diploider, förutom Mme Salleron, som bara har en uppsättning kromosomer och inte blommar alls. Min Mårbacka står iofs på min ingrasade altan, men den blommar vintern igenom. Den ger sig bara inte!
I 3 grader behöver du bara vattna ynka lite.

Angående ohyrafrågan, så kolla in Pelargon Nordanträsks sida om ohyra.
http://home.tiscali.se/mholsson/
Kolla även in andra sidor på Pelargonsällskapets hemsida.
Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon