Hulten
Skulle behöva fimpa min thujahäck (ca 2,5m hög nu, aldrig klippt innan) men läser att det bör göras April eller September. Eftersom jag är nyfiken och vill lära mig mera undrar jag

varför bör jag inte klippa Thuja på vintern såsom jag kan göra med tex fruktträd?
Åsa, mälardalen zon 2
Fruktträd bör inte klippas under vintern, de bör klippas under JAS (Juli, Augusti, Sept), fruktodlarna beskär träden på vintern men det är för att de inte har tid under JAS, träden mår inte bra av att man beskär på vintern, man kan få frostsprängningar i sårytorna ifall det sedan blir kallare än -10C (+de här superbra japanska sågarna som kostar en hel del går lätt av då det är många minusgrader, + det blir ofta jobbigare att såga i ved som är ganska kall och hård).
Bassam
Hej
Jag säger också att det är problem om frost attackera sår.
H:Bassam
Hulten
Tack för svar.
Jag får invänta våren innan häcken klipps.
Järfälla
Rododendron ska man ju helst klippa vårvinter, står det i böcker. Egentligen konstigt att tuja/idegran är annorlunda. Då borde alla vintergröna vara lika, t ex pga att de genom sin vintergröna dräkt är väldigt känsliga just på på våren när marken är frusen, och solen värmer (avdunstning). Idegran och tuja ska man ju vänta till april med, antagligen för att de då återhämtat sig från vintern och är i god vigör att läka sår (och inte har börjat skjuta nya skott). Men det är klart, Rodisar är ju så tidiga att blomma, man är väl rädd att störa dem (även om man missar blommen hur som helst)... Konstigt, då borde ju bästa tid att klippa rodisar rejält vara "efter blom". Rodisar borde ju också fryssprängas, eller torka ut av vårsolen i snitten (inte klara att läka dem). Bara en funderering...
Bassam
Hej

Man kan beskära vinter grönväxter hela året om vädret varm , men om de blommar ska man väntar till blommor slut .

h:bASSAM
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Järfälla @ 22-01-2010, 15:56) *
Rododendron ska man ju helst klippa vårvinter, står det i böcker. Egentligen konstigt att tuja/idegran är annorlunda. Då borde alla vintergröna vara lika, t ex pga att de genom sin vintergröna dräkt är väldigt känsliga just på på våren när marken är frusen, och solen värmer (avdunstning). Idegran och tuja ska man ju vänta till april med, antagligen för att de då återhämtat sig från vintern och är i god vigör att läka sår (och inte har börjat skjuta nya skott). Men det är klart, Rodisar är ju så tidiga att blomma, man är väl rädd att störa dem (även om man missar blommen hur som helst)... Konstigt, då borde ju bästa tid att klippa rodisar rejält vara "efter blom". Rodisar borde ju också fryssprängas, eller torka ut av vårsolen i snitten (inte klara att läka dem). Bara en funderering...



April brukade det stå på rhododendronsällskapets gamla hemsida att det var beskärningstid + i det nya hittar jag i en fråga också att de rekomenderar april (är det brittisköversatta böcker står det dock ofta feb-mars och liknande de är några månader tidigare än oss i storbritannien och oftast anpassar inte översättarna råden till svenskt klimat)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon