Hum
Hej,

i en trädgård jag kanske tänker köpa står två träd (askar tror jag) som varit hamlade någon gång i tiden men inte på årtionden. Nu är de övervuxna och ser ruskiga ut. Vågar man hamla om dem nu, vad tror ni?

-jb-
Huggorm
CITAT (Hum @ 21-01-2010, 14:24) *
Hej,

i en trädgård jag kanske tänker köpa står två träd (askar tror jag) som varit hamlade någon gång i tiden men inte på årtionden. Nu är de övervuxna och ser ruskiga ut. Vågar man hamla om dem nu, vad tror ni?

-jb-

Du har inte så mycket att förlora, eftersom askskottsjukan förmodligen kommer ta knäcken på dom inom några få år i alla fall sad.gif
Piccante
Ask brukar väl inte var så kinkig med beskärning och många gamla fd hamlade träd bryts lättare när de får en förvuxen krona med felaktiga grenvinklar. Nyhamling kan minska belastningen på grenarna.
HelenJ
Försök om möjligt att beskära utanför förra beskärningsstället så du inte tar bort läkta "ärr". Riktigt hamlade träd utvecklar stora knutor efter hand som "ärren" byggs på utåt.
Annars önskar jag dig bara lycka till!
Hum
Ja, får ta itu med omhamling då, tack!

Men är det bättre att sätta igång nu på vintern eller då trädet är "vaket" ?

-jb-
Cilla
Man måste veta mer om askarnas kondition för att säga vad som är bäst behandling, särskilt om det handlar om träd som kan vara i farozonen för att knäckas och skada människor.

Gamla stympningar eller hamlingsknutor (som är stor skillnad på) kan hålla för en efterväxt på många år, men man måste gå upp och kolla hur långt rötan spritt sig. I många fall måste gamla synder följas upp med nya om träden står där människor befinner sig, och sedan håller man träden bäst om man fortsätter att beskära regelbundet, innan snitten måste bli stora.

Tag bilder på träden som helhet från några olika vinklar och på detaljer där de gamla snitten lades så kan du få fler tips!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon