Nauti
Jag skulle vilja fixa till en balkongåda på ungefär tre meter. Har ni några bra idéer på hur man kan gå tillväga för att få till någonting sådant på ett lätt sätt utan en massa byggande, gärna så billigt som möjligt också?

Hittills har jag tänkt på att man skulle kunna ta någon typ av rör som man fäster med spännband i balkongräcket och gör hål i på ovansidan för växterna. Fast det är nog inte ens så vacker lösning, sedan blir det väl inte så mycket till jordvolym med ett runt rör heller, utan att det blir för stort :/

Kom gärna med idéer och förslag. Om ni gjort någonting eget så får ni såklart gärna visa upp det också.
ingrids
Jag skulle nog köpa flera mindre balkonglådor eftersom jag inte tror det är enkelt att bygga en tremeters utan hållbarhetproblem, typ att den viker sig på mitten när man lyfter ner den. Om du vill att det ska se ut som en enda lång kansek du kan bygga en "front"i ett lättare material och haka på.
blomkronan
smile.gif utan att bygga blir ju svårt!! blush.gif
Men det där med röret var ju en rolig idé tummenupp.gif
Jag fick en bild framför mig på ett... ventilationsrör (heter det så) dom där rören som är gjorda av "plåt" dom är ju bredare. Men sen kommer frågan vad ska man sätta igen hållen med i ändarna confused.gif och är det röret tät confused.gif Det röret är ju "snurrat" och skarvad över hela röret. Förstår du vilket rör jag menar?

Men om man kommer på ett sätt att täta ändarna och om det är tätt... så kan man ju fylla botten med lekarkulor och sätta ett bevattnings rör i ena enden som går rakt igenom röret ner till "botten"

Annars blir det väll att snickra flirting.gif
Nauti
CITAT (ingrids @ 24-01-2010, 10:15) *
Jag skulle nog köpa flera mindre balkonglådor eftersom jag inte tror det är enkelt att bygga en tremeters utan hållbarhetproblem, typ att den viker sig på mitten när man lyfter ner den. Om du vill att det ska se ut som en enda lång kansek du kan bygga en "front"i ett lättare material och haka på.
Jag tycker det verkar mycket bökigare med en massa olika balkonglådor och priset blir ju inte särskilt roligt det heller med tanke på vad en simpel liten plastlåda kostar bara för att man kallar den för en balkonglåda. Jag har redan gått över min odlingsbudget tongue.gif

CITAT (blomkronan @ 24-01-2010, 10:17) *
smile.gif utan att bygga blir ju svårt!! blush.gif
Men det där med röret var ju en rolig idé tummenupp.gif
Jag fick en bild framför mig på ett... ventilationsrör (heter det så) dom där rören som är gjorda av "plåt" dom är ju bredare. Men sen kommer frågan vad ska man sätta igen hållen med i ändarna confused.gif och är det röret tät confused.gif Det röret är ju "snurrat" och skarvad över hela röret. Förstår du vilket rör jag menar?

Men om man kommer på ett sätt att täta ändarna och om det är tätt... så kan man ju fylla botten med lekarkulor och sätta ett bevattnings rör i ena enden som går rakt igenom röret ner till "botten"

Annars blir det väll att snickra flirting.gif
Jag tror att jag vet vad du menar. Jag hade mer tänkt mig att ta någonting i stil med avloppsrör eller liknande som ofta brukar kastas litet här och var vid byggarbetsplatser. Då kan man ju limma eller smälta på någonting på ändarna.

Jag är inte duktig på att snickra, jag skulle säkert klara av det men jag har inte pysslat med sådant sedan jag var en liten parvel med hjälp av min far tongue.gif Kanske dags att man lär sig då men det låter inte heller helt billigt. Finns det inga fyrkantiga "rör"? tongue.gif Jag ser inte vad användningsområdet för ett sådant skulle vara men det kanske finns något? tongue.gif
blomkronan
CITAT (Nauti @ 24-01-2010, 10:22) *
Jag tror att jag vet vad du menar. Jag hade mer tänkt mig att ta någonting i stil med avloppsrör eller liknande som ofta brukar kastas litet här och var vid byggarbetsplatser. Då kan man ju limma eller smälta på någonting på ändarna.

Jag är inte duktig på att snickra, jag skulle säkert klara av det men jag har inte pysslat med sådant sedan jag var en liten parvel med hjälp av min far tongue.gif Kanske dags att man lär sig då men det låter inte heller helt billigt. Finns det inga fyrkantiga "rör"? tongue.gif Jag ser inte vad användningsområdet för ett sådant skulle vara men det kanske finns något? tongue.gif

Du har ju inte tummen mitt i hand flirting.gif Nog ska du kunna snickra i hop en låda av trä...
Men att återanvända material man hittar är ju tummenupp.gif Men då får ju "prylen" du hittar/springer på.. bestämma formen. Jag letar jämt efter grejer att plantera i... när jag är på läkarmitionen (hur stavas det??) eller liknande ställen. Jag skulle vilja hitta en stor gammal sliten verktygslåda i plåt, att plantera i smile.gif en sån man vecklar ut två lådor på.

Men om du bygger så är det ju bättre... då kan du göra en djupare låda än blomlådorna är, så behöver du ju inte vattna så ofta.
ingrids
Jepp, det finns fyrkantiga rör - ventilationstrummor är ofta fyrkantiga.
Peztis
CITAT (blomkronan @ 24-01-2010, 10:45) *
... när jag är på läkarmitionen (hur stavas det??)...



Läkarmissionen

Nauti, du är alltså ute efter en blomlåda som ska vara uppe vid kanten av balkongen, uppe vid räcket?
Eller är du ute efter en blomlåda på golvet? Om den senare, gör den då gärna på ben för då är det lättare att hålla rent.

Jag har snickrat några blomlådor - senast nu till svärmor i julklapp - och det är väldigt lätt om du har en tumstock, fogsvans (såg), skruv och skruvdragare. Sedan är det ju bra att klä den invändigt med plast och då är det lätt att fästa med klammerpistol.
Nauti
CITAT (Peztis @ 24-01-2010, 20:20) *
Nauti, du är alltså ute efter en blomlåda som ska vara uppe vid kanten av balkongen, uppe vid räcket?
Eller är du ute efter en blomlåda på golvet? Om den senare, gör den då gärna på ben för då är det lättare att hålla rent.
Den skall stå på själva balkongräcket eller sitta fast på insidan på något vis, t.ex. med spännband som jag nämnde tidigare.

På golvet är det redan proppfullt, nu vill jag utnyttja ytan på räcket och i taket tongue.gif
Peztis
CITAT (Nauti @ 24-01-2010, 20:32) *
På golvet är det redan proppfullt, nu vill jag utnyttja ytan på räcket och i taket tongue.gif


Jamen självklart! slap.gif

Ska fundera lite och kommer jag på något så...
joulanta
Jag har 2 långa blomlådor som täcker hela balkongräcket. En är ca 4 meter och den andra ca 3 meter. Dom är byggda med vanliga brädor och på en del ställen är det smala strävor tvärs över lådorna. Köpte vanliga blomkonsoller som dom sitter i. Dom har jag haft säkert 15 år och dom håller bra trots att dom är fulla med snö på vintern. Jag tar aldrig ner dom utan byter jord och planterar i dom där dom hänger. Funkar kanonbra
Peztis
Nauti, var det något sådant här du tänkte dig? http://www.blocket.se/stockholm/Balkonglad...m?ca=11&w=1
Nauti
CITAT (Peztis @ 31-01-2010, 18:27) *
Nauti, var det något sådant här du tänkte dig? http://www.blocket.se/stockholm/Balkonglad...m?ca=11&w=1
Den skulle gått bra, men jag vill helst ha längre och framförallt billigare tongue.gif
bushman
går också i liknande tankar. En idé jag har är att holka ur en trädstam. Gäller bara att finna en passande, sen är jag lite osäker på om det inte blir för tungt. Ngn som provat? Det skulle se ganska grymt ut i vilket fall.
Peztis
CITAT (bushman @ 12-02-2010, 22:56) *
går också i liknande tankar. En idé jag har är att holka ur en trädstam. Gäller bara att finna en passande, sen är jag lite osäker på om det inte blir för tungt. Ngn som provat? Det skulle se ganska grymt ut i vilket fall.


I en trädgård skulle det nog bli helhäftigt! Men på en balkong så blir det nog alldeles för tungt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon