Hannifer
I vår ska jag och min man plantera en häck vid vår sommarstuga. Vi har kommit överens om att bukettapel skulle vara snyggt, men vi har lerjord, så malus lär inte trivas i den.

Skulle det fungera att odla bukettapel, om vi grävde ganska djupt, och sedan planterade häcken i planteringsjord?

I värsta fall hade vi tänkt ha aronia som häck. Men fåglarna äter väl inte de bären?

linalina
Jag hoppas verkligen att det ska fungera bra med bukettapel på lerjord, jag fick ett antal förra sommaren och jag har definitivt lerjord. Jag tror att det är vanligt förekommande buskar i de kommunala planteringarna åtminstone runt Lundatrakten. Om jag nu inte blandar ihop de med någon annan sorts apel. unsure.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Malus funkar bra mycket bättre i lerjord än i ett dike med köpeplanteringsjord. Blanda upp lerjorden med täckbark/grov kompost och dylikt så att plantorna hamnar som på en kulle så brukar dräneringen bli bättre. Det är ev. skorv som blir värre på Malussläktet men lerjord är ändå bättre än köpejord som förmultnar bort på några år + efter något år blir syrefattig när strukturen klappar ihop och liknande. Med förbättrad dränering runt rothalsen brukar allt förbättras för malussläktet även om de ju kan få skorv men jag tror inte just bukettapel är speciellt känslig det är nog mera vanliga äppelträd (vissa sorter) som är extra känsliga.
Eva 33c
Jag har en bukettapelbuske, 10 år gammal nu tror jag, som är planterad på en fd leråker. Den verkar trivas jättebra.
Fast Aronia är en fin buske det med, och visst äter väl fåglarna bären? I år finns det bär kvar än, men så var "skörden" förra året enorm.
Hannifer
Tack för synpunkterna!

Då tror jag att vi kör på med bukettapel, då! Det blir säkert hur snyggt som helst. smile.gif
lorentz
Skulle vilja råda dig att köpa E material
Satte för några år sedan bukettapel (inte e) och den ska ju bli som mest 1.8cm hög
mina plantor blev mycket ojämna trots att de har lika förutsättningar tyvärr så var jag onödigt snål vid inköpet
Pratar du med plantskolan så kan du dessutom förhandsbeställa barrotsplantor som har ett mycket lägre pris.
Ezereht
Bukettapel är så fina!!! Jag har också köpt för jag gillar dom så mycket.

Men vad jag tänkte säga är att fåglarna älskar aroniabär också. Vi har jättemycket aronia härikring, och i höstas kom en jätteflock sidensvans och kalät ett stort bestånd wink.gif Men de andra fåglarna gillar dem också. Nästan aldrig några mängde kvar vid vinterns slut.

Däremot har dom inte ätit nyponen på mina små rosbuskar, undra varför det månne? Hmm...
Eva 33c
CITAT (Eva 33c @ 30-01-2010, 10:22) *
Fast Aronia är en fin buske det med, och visst äter väl fåglarna bären? I år finns det bär kvar än, men så var "skörden" förra året enorm.

Citerar mig själv angående Aronian. Jag kan rapportera att nu är bären slut smile.gif Fåglarna har låtit sig väl smaka...
Cilla
Jag håller helt med Åsa - all Malus klarar sig bra i lerjord om de slipper köpejord och om de planteras på kulle.

Ofta dras slutsatsen att ett ungt träd dött pga lerjord, men det är nog mycket sällan det är så. Det är köpejorden, de smala och djupa växtbäddarna (groparna) och att trädet inte sattes högre än marknivå från början som fått dem att duka under. Och att gräs har fått växa över rotområdet från början, det påskyndar också.
Bassam
Hej

Det är bra om man ordna till dom väldränerad jord och djup på grund att man växa bra syra till dom och skydda dom mot frost.

H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon