Järfälla
Sitter och diskuterar. Jag har läst någonstans att man ska testa in trädgrops dränering genom att fylla gropen med vattten på kvällen, och på morgonen ska vattnet ha runnit bort. Det låter ganska länge, men är kanske längsta tiden. Och kanske mest tänkt för att kolla om lerjord är för tät.

Men vad är minimumtiden? dvs när är det är FÖR dränerat? Om jag häller vatten i en urgrävd grop (1 m bred x 60 cm djup) på en uppfylld tomt (sprängmassor), så lär det ju gå undan... Då måste jag väl täta gropen på något sätt, typ lerjord i botten. Det måste ju vara ett vanligt problem på "nya tomter".
Sollan A
Gräv en grop ca 30x50, häll på vatten. Om dräneringen är bra töms gropen på ca 30 minuter. Går det fortare bör du förbättra jorden med mull så att den kan hålla fuktigheten bättre. Täta inte en grop med lera, jag tror att det kommer att bli för tätt och vid kraftiga regn fylls gropen med vatten som har svårt att rinna undan. Möjligen kanske blanda mullrik jord med lera.
Järfälla
30 min tror jag är lite väl snabbt.

Cilla Lundström skriver på sin sida (www.juniper.se) :

På riktigt torra ställen kan man behöva vattna i gropen innan man planterar trädet, och låta vattnet sjunka undan. Tar det längre tid än ett par timmar för vattnet att försvinna är det ett tecken på att du kan behöva dränera stället som trädet ska stå på.

men inget om tvärtom, "om det sjunker undan på xx min måste man täta"

Om det är flera meter krossmassor så behövs NÅGOT för att täta, så det hinner tillgodogöra sig skyfallen. Mull sjunker ju undan, dumt att ha under träd, om man inte tar med det i beräkningen och gör en upphöjd plantering.

Jag VET att jag någonstans läste detta om testet för dränering... Fortsätter söka...
Huggorm
Gräver jag en grop lagom stor för ett att plantera ett 150cm högt träd i, och fyller med vatten så rinner det undan på mindre än en minut eftersom jag har sandjord. Ändå växer här såpass vattenkrävande träd som lönn och bok alldeles naturligt. Visst vattnar jag om det blir riktigt torrt, men bara det jag planterat. Alla träd skickar ner rötter till djup där det finns vatten även under torrperiod, bara dom får tid på sig. Jag tror problemet med för dålig dränering är mycket allvarligare.
jegi
Tror du har rätt där, Huggorm. Men vet man med sig att man har väl dränerat så får man vara där ofta med vattenslangen om man har nåt nyplanterat.
Peztis
Har också hört att om det rinner undan på 30 min så är det ok.

Det är väl så att det BÖR ha runnit undan på 30 min annars kanske man får fixa till bättre dränering.
Cilla
Det beror på vad man ska plantera, skulle jag säga (min sajt beskriver tåliga fruktträd). Och det är värre med långsam avrinning än snabb. MEN, schaktmassemarker är ett undantag. Även om det rinner undan på 1-2 timmar som oftast är ett gott tecken, kan det vara luriga vägar som vattnet tar som inte kommer trädet till godo - eller att vatten stannar i en ficka.

Det är inte bara vattenavrinningen som är problemet, utan att det finns hålrum i den som kan göra att rötterna inte finner ställen att hitta vätska på. Ett annat vanligt problem med nya schaktjordar är att de sätter sig och därmed stör träden. Det är verkligen vanskligt att försöka garantera något med en plantering i schaktmassejord, men jag brukar rekommendera att man tänker som kring en skelettjord (stenjord som används för träd i stadsmiljöer).

Dvs man tar av ett större ytskikt av marksvål på t ex 5 kvm (som kan bli trädets rotområde på ett par, tre år) och spolar ned grov sand och grus. Ös på med sten och vatten i flera dagar så att gamla lerrester som också kan bilda hålrum får chans att "smälta ned". Spola sedan ned humusrik jord/kogödsel och bygg upp marken där trädet ska stå 30 cm eller mer (på ytan som räcker för ca 2-3 års tillväxt, dvs 5 kvm). Ställ trädet på denna, vattna regelbundet de första 3-5 åren, dvs 50 liter i veckan så att marken och jorden återigen kan sätta sig.

Ändå är det alltid en chansning med scaktmarker. Dessa är svårare än alla andra platser att plantera träd på!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon