Full version: poppel som vindskdd
Ulla-Kajsa
Jag bor i vindpinat läge, 500 m från östersjön i zon 1, sandjord.
Ingen tidigare ägare till huset har planterat något vindskydd. Öster om huset ligger en fd åker där jag nu har anlagt mitt trädgårdsland. Gissa vad det blåser snålt där. Det är inget skönt ställe att vara på och inte växer det bra heller.
Nu ska jag ändra på detta. Jag tänker plantera poppel i åkerns ytterkant.
Vart får jag tag på poppel? hur tätt ska de planteras? Mot norr är det 42 m och mot öster 60 meter där jag tänker plantera dem.
Planteringsråd mottages tacksamt.
Hur fort växer de? Jag vill ha dem höga NU!
Huggorm
Poppel växer riktigt snabbt och särskilt om det finns gott om grundvatten, men det tar väll något år innan dom etablerat sig och skjutit fart på riktigt. Men det är ju storvuxna träd som blir glesa nertill, du skulle kunna plantera vartannat träd av någon annan sort som inte blir högt men täcker upp nertill
pebblelake
Jag tycker du skall blanda träd och buskar så ser det inte så strikt ut. Hagtorn är bra för att stoppa vind.
Ulla-Kajsa
Om det ser strikt ut gör inget. Jag ser framför mig lite av de skånska pilarna som ramar in åkrar och växer utefter vägarna. Men visst det blir glest nertill.
Varannan poppel och varannan hagtorn?
Eller en rad ytterst med poppel och därinnanför en rad med lägre växtlighet?

Men var får jag tag på poppel?
Huggorm
Plantskolorna tar hem poppel åt dig om du frågar, men det är tveksamt om dom har på lager. Dom har åtminstone inte så många plantor som du behöver. Det kommer också att kosta en rejäl peng.

Ett alternativ är att sätta pil i stället för poppel, förutsatt att marken inte är för torr. Du kan hämta "spön" själv från växande pilar och dessa har mycket lätt att rota sig. Pil växer lika fort som poppel, men blir kanske inte fullt så höga.
Aqvakul
Pil är trevligare, tycker jag, och kan som Huggorm påpekar bli ett betydligt billigare alternativ...
Ulla-Kajsa
pil - ja det är något att fundera på. Men här är torrt. Tack vare torkan har inte några mördarsniglar hittat hit.
lorentz
Ett annat förslag-- Hyllebär som ni säger i Skåne växer fort, jag planterade hyllebär 2009 och de skickade iväg enmeters skott redan första sommaren.
Sambuccus nigra "Fläder" Det finns även en sort som har mörkröda blad och rosa blommor. Sluthöjd max 5 meter
sqrulan
Jag har en balsampoppel, en vidrig sak som tar över allt! Om det blir varmt och gräsmattan inte behöver klippas en vecka så kan jag se hur den gör för den ploppar upp överallt.
Jag skulle vilja kalla den för ett ogrästräd! g.gif
Davidia
Om du bestämmer dig för att plantera träd (pil, poppel eller vad det nu blir) så kan jag tipsa om en kvalitet som heter ungträd.

Ungträd är ett förstadie till träd, och är inte så stora, man brukar mäta dem i topphöjd, tex 150-175 cm och 175-200 cm. De har oftast inte hunnits stammas upp, utan har grenämnen längs med hela spöt. Det är därför ett utmärkt utgångsmaterial till en lähäck, då du kan välja att ha kvar grenarna, och få buskigare träd än vanligt.

Hos välsorterade plantskolor och garden center kan du beställa hem ungträd av den art du vill ha. Ungträs är i jämförelse med färdiga träd rätt billiga. Vid beställning av ett lite större antal kan du kanske få rabatt också.
Ulla-Kajsa
Trevligt med alla funderingar.
Poppel - skickar de ut en massa rotskott?
Hyllebär. ja de är fina, men jag har planterat ett i oskyddat läge hemma och den växer typ ingenting medans den som planterades samtidigt och var lika stor redan är >2½ m hög - den planterades med ladans murade vägg bakom sig. Så tyvärr är fläder inget för detta ändamålet - vindskydd.
Ungträd - ska kolla upp det.

Fundera vidare åt mig - det är alltid bra att vidga tankebanorna och få del av andras erfarenheter.
Huggorm
Poppel kan få för sig att skicka rotskott ja, men inte alltid
Peztis
Min farmor hade poppel på sitt sommarställle på Öland och hon förbannade dem! De poppade upp överallt, gräsmattan blev vass av alla avklippta skott.
Så tänk på det innan du bestämmer dig för poppel.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon