Full version: Lagerhägg i fara?
Lindbergskan
För 3 år sedan planterade jag en häck av Lagerhägg Etna. Den har vart lite svårstartad men i somras började den att ta sig. Men nu är jag väldigt orolig över den, bladen är helt brun/roströda, där snön har täckt den ser det lite bättre ut men det mesta är helt brunt. Har bladen blivit frostskadade eller har de få solstrålar skadat så mycket? Betyder detta att hela häcken kommer dö eller är det bara bladen som skadats? Bor lite norr om Göteborg, häcken står i ett lite blåsigt ställe( därför valet av "Etna" som är den härigaste Lagerhäggen). Men kan tro att det är zon 3 kanske. Men denna vinter har man väl haft en mycket högre zon kanske?
malarmaster
alla vintergröna växter har samma problem,de behöver vatten även på vintern.När vårsolen börjar steka o marken är frusen så får man torkskador.behöver inte betyda att växten dör utan den gör sig av med de delar som är lättast att ersätta dvs bladen.dock är zontillhörigheten av en viss betydelse då den är uträknad efter hur många frostdagar man har i en odlingzon. i år blir det många o växter som ligger på gränsen kan gå åt h-e. hoppas dock att du har tur med din häck o att tövädret med molnigt väder o regn kommer.fy för solen så här års. mvh ulf
Alexander-VG-zon3
jag har sett dessa skador på lagerhägg lång innan ev tjäletorka gör skada. så jag tror det också är mycket vindskador plus ev tjäletorka som kan vara värst just nu. sedan har man fått väldigt kallt plus som redan skrivits lång kylperiod så kan det även vara kylan i sig som skadat. här i zon 3-4 såg jag ett par lagerhäggar som fått köldskador när dom kallaste nätterna börja komma, dessa skador visar sig först som svarta/mjuka blad/skott senare orange/bruna. tjäletorka visar sig också som bruna blad.

just lagerhägg får lätt vinterskador även i zon 1. och i zon 3-4 kan dom faktiskt frysa ner helt och hållet men dom återkommer oftast med nya skott och blad när det blir bättre för dom. även tjäletorka tycker jag dom är ganska tåliga mot och fäller de döda bladen och får nya till våren-försommaren. det man kan göra är att täcka med nåt luftigt material mot solen och vinden exempel juteväv eller granris så att den hålls nedkyld och mörkt ev längre fram kan man vattna lite med varmvatten runt om så att den kan dricka lite.
lorentz
Etna bryter lätt efter beskärning så det bästa är att klippa bort det som är dåligt.

Lindbergskan
CITAT (lorentz @ 11-03-2010, 07:48) *
Etna bryter lätt efter beskärning så det bästa är att klippa bort det som är dåligt.

Aha så då kan jag klippa ner dom en bit då, när gör jag det?

Sedan så är det precis som ni andra skrivit att jag såg bladen bli bruna långt före solen och tjälen började härja=) Men jag ska åka och inhandla väv och sedan hålla tummarna för mina nu så oranga Lagerhäggar sad.gif

Tack för svaren!
lorentz
Den är tåligare än man tror, fördelen är också att den bryter från gammal ved.
Jag skulle beskära den nu, innan saven stiger i grenarna.
Ge näring och vatten när växtligheten har kommit igång
Utomlands så klipps Lager med bensindriven häcklippningsmaskin,personligen tycker jag att det blir snyggar med sekatör.
Jag skulle misstänka att det är blåsten som har gjort att den har fått bruna blad
Alexander-VG-zon3
jag brukar beskära senare på våren-försommaren så jag vet vad som är dött eller ej om dom nu blivit skadade. men dom är rätt så tåliga även i det fallen och de kan beskäras tidigt som sent på året. vill du klippa ner den helt klipp den i en form av en kulle ca 10-15cm ovanför mark.

och handla juteväv eller nåt likande, handla inte fiberduk.
Bassam
Hej

Du ska inte bli oroligt, de ska komma men du ska beskydda dom från vårsol och vind och nästa höst ska du ge dem mycket vatten under hösten, du kan borta skadade delar nu .

H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon