pilgrim
Hej!

Har ett äppelträd som är ett par år och behöver beskära det. Har läst att det är bra att beskära unga äppelträd på vårvintern, men när är vårvintern? Är det försent nu eller funkar det bra eftersom det fortfarande ligger snö på marken och vi har kalla nätter. Bor i Stockholmsområdet.
Åsa, mälardalen zon 2
Det går bra att vänta ett tag till, man kan nog kalla det vårvinter nu men det bör inte gå ner mot -10C efter beskärningen och det är ganska kalla nätter fortfarande (+det är ju fortfarande inte så lätt att ta sig fram till träden)
Harvey
Fram till påsk. sedan börjar det bli i senaste laget. Jag beskär mellan februari pch april.
Bassam
Hej

vårvinter är när våren börja och risken för kalt slut.

H:Bassam
pilgrim
Tack för era svar, då behöver jag inte superstressa med att skotta mig fram till trädet rolleyes.gif
Jan af Lisö
Du kan nog beskära äppelträden i Stockholmstrakten under hela april, i alla fall efter årets vinter. Viktigt att beskära en varm och torr dag för att undvika risken för kräfta. Och rengöra verktygen mellan varje träd.

Ett annat alternativ är JAS perioden, vill man ha mycket vegetativ tillväxt beskär man under vårvinter, vill man undvika risken för vattenskott så beskär man under JAS.

Sollan A
Jag trodde att man skulle beskära äppelträd i JAS perioden?? Juli-Augusti-September...
Powerowic
CITAT (Sollan A @ 23-03-2010, 19:35) *
Jag trodde att man skulle beskära äppelträd i JAS perioden?? Juli-Augusti-September...




Alla träd och buskar kan beskäras under jas, stora ingrepp görs helst på vårvinter. Vissa arter kan blöda eller är allmänt känsliga och bör behandlas under jas som Magnolia, Björk, Lönn, Kiwi och Vindruva
Cilla
Detta är ett ungt äppelträd? Då är det bra med vårvinterbeskärning, som stimulerar tillväxt. Unga träd vill man ju ska växa upp så snabbt som möjligt.

Hur, när och om man ska beskära handlar om vilka syften man har, dvs vad som ska uppnås.
McLaughlin
CITAT (Cilla @ 25-03-2010, 10:23) *
Detta är ett ungt äppelträd? Då är det bra med vårvinterbeskärning, som stimulerar tillväxt. Unga träd vill man ju ska växa upp så snabbt som möjligt.

Hur, när och om man ska beskära handlar om vilka syften man har, dvs vad som ska uppnås.


Om man har gamla äppelträd. Vilken tidpunkt rekommenderar du/ni då?
Handlar egentligen om mindre ingrepp. Så som vattenskott och lite annat smått och gott.

Tack på förhand
/McL.
Åsa, mälardalen zon 2
Gamla träd beskärs helst under JAS (Juli, Augusti, September) i torr väderlek.
McLaughlin
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 21-02-2011, 10:38) *
Gamla träd beskärs helst under JAS (Juli, Augusti, September) i torr väderlek.


Kanske en liten småjobbig följdfråga; varför?
Är det större risk att äldre träd får sjukdomar pga av beskärning under 'viloperioden', en unga träd?

Och svarade jag på min egen fråga, dessutom med rätt svar blir jag glad!

/McL.
Åsa, mälardalen zon 2
Du får mindre vattenskott vid beskärning under JAS (vattenskott är något som man inte vill ha) + äldre träd = större snittytor = större ytor för fruktträdskräfta och liknande att attackera, ofta finns det mer såna sporer på våren än på sommaren i varm väderlek = kräftan sprids inte lika bra.


+träden vallar över såren snabbare under JAS
McLaughlin
Tack så mycket Åsa!

Nu till sista frågan för dagen; när generellt övergår ett träd från att klassas som ungt till gammalt?

/McL.
malcolm
Jag uppfattar mars till början av april som vårvinter i sthlms-området.
Jan af Lisö
CITAT (McLaughlin @ 21-02-2011, 11:18) *
Tack så mycket Åsa!

Nu till sista frågan för dagen; när generellt övergår ett träd från att klassas som ungt till gammalt?

/McL.


Känns som en av de svåraste frågorna jag sett på detta forum. Och dessutom så har du missat "den produktiva åldern" som infaller mellan ungdomstiden och ålderdomen och kanske är den längsta perioden under ett träds livstid.

Och svaret är att det beror på trädet, men jag antar att du frågar efter äppelträd på A2 grundstammen ? Jag skulle kalla ett sådant äppelträd under 10 år som ungt, efter 10 som produktivt, och när produktiviteten går ner efter 40-60 år som ett gammalt träd. Detta påstående har dock íngen vetenskáplig grund utan är bara mitt lösa tyckande ?

Men mycket beror på hur man sköter trädet också och vilka livsförutsättningar det har.
McLaughlin
CITAT (Jan af Lisö @ 21-02-2011, 21:36) *
Känns som en av de svåraste frågorna jag sett på detta forum. Och dessutom så har du missat "den produktiva åldern" som infaller mellan ungdomstiden och ålderdomen och kanske är den längsta perioden under ett träds livstid.

Och svaret är att det beror på trädet, men jag antar att du frågar efter äppelträd på A2 grundstammen ? Jag skulle kalla ett sådant äppelträd under 10 år som ungt, efter 10 som produktivt, och när produktiviteten går ner efter 40-60 år som ett gammalt träd. Detta påstående har dock íngen vetenskáplig grund utan är bara mitt lösa tyckande ?

Men mycket beror på hur man sköter trädet också och vilka livsförutsättningar det har.


Kul att kunna ställa lite kluriga frågor. Jag tackar det ödmjukaste för svaret!
Peztis
CITAT (Powerowic @ 23-03-2010, 21:18) *
Alla träd och buskar kan beskäras under jas, stora ingrepp görs helst på vårvinter. ...


Fast det är väl fel? Jag har fått lära mig att just större ingrepp ska göras under JAS.
Jan af Lisö
CITAT (Peztis @ 26-02-2011, 22:17) *
Jag har fått lära mig att just större ingrepp ska göras under JAS.


Helt rätt. Under vårvintern (eller tidig vår) beskärs unga äppel- och päronträd där man vill satsa på tillväxt.

Att man traditionellt anser att träden skall beskäras under vintern och vårvintern är en kvarleva från förr då att under denna årstid hade bönderna tid att beskära sina fruktträd, innan vårbruket tog över. JAS är ju skördetiden och då var man upptagen med annat.
Cilla
Det är som sagt syftet som styr tid för beskärning.
Om man vill ge trädet skjuts att växa, stimulans: Vårvinter
Om man vill att gallring, lättning ska hålla och därmed intesimulera tillväxt: JAS

I praktiken innebär det ofta att unga träd skärs på vårvintern och äldre under JAS. Men inte alltid!
När i ålder man börjar JAS-beskära är svårare att säga än att fråga sig om trädet behöver skjuts att växa eller tvärtom.

En faktor till kan avgöra när man beskär: Fruktträdkräfta. Beskärning på vårvintern ger större spridning av denna. Därför kan man ibland hamna i att också beskära unga fruktträd under JAS.

Ett äldre träd som växer lite eller inte alls kan man beskära på vårvintern för att ge det tillväxtskjuts (som är en slags stress, ett stimuli om man beskär lagom mycket och livsstress med vattenskott om man beskär för mycket).

Jag har skrivit om detta i http://www.tradvardskolan.se/ under Fruktträdtipset.
Bassam
Hej

Människor i Sverige brukar beskära under vårvinter för att de har tid, men själv tycker att beskära under JAS period för att minska risken till sjukdom .

H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon