AnnaFo
Mitt olivträd har stått i ett förråd med fönster och med en temp på +5-+8 grader. Verkar ha mått bra men börjar nu tappa blad. Jag vet egentligen inte om det bara är så att de ramlar av för att jag har börjat ta i den. Den har ju stått orörd hela vintern-förutom lite vattning förståss och då sitter ju bladen där de sitter.

Hur ska jag göra nu? Ska den planteras om? Flyttas in till värmen?
Hjälp!

crying.gif
Alexander-VG-zon3
att den tappar blad kan beror på fler orsaker ;
för lite ljus, för mycket vatten, för lite vatten, ohyra, torrluft, för kallt, för varmt, fel jord.

hur mycket vatten/hur många gåner har den fått per månad sen den kom in i förrådet ?

är tempen fortfarande runt +5c +8c ? heller har det kanske blivit kallare än så någon gång ?

ser du ohyra ?

lever grenarna ? (skrapar du försiktigt på barken, så om den lever ska den vara mörkgrön och saftig och se friskt ut under barken, är den brun och torr eller blekgrön och torr och fnasig så är risken att den är död eller att grenarna är döda).

och beroende var du bor så kan du snart ta ut den i april-maj. redan vid +5c +10c kan den tas ut (sätt den först skyddat i halvskugga), men ta in den vid frostnätter då den inte tål vårfrost.

och sedan när väl våren och sommaren kommer med mer sol och värme så brukar den återhämta sig och få nya skott.
Bassam

Hej

Finns andra orsak Växter tappa bladen när jorden fattas små näring som ( MG ). Jag tycker också att de fick mycket vatten .

H:Bassam


Primavera in anticipo
Det kan vara fullt normalt att bladen rasar, men försök flytta ut den under varma soliga dagar redan nu, så att den succesivt får vänja sig vid ljuset och höjd temperatur, dvs ställ den inte direkt i stekande sol till en början utan kanske mot en varm vägg i halvskugga och låt den få mer och mer sol med tiden. Så småningom kommer den säkert skjuta ordentligt med skott och bli grön och fin igen. (Olivträdet mår dessutom bra av att få åtminstone ett par frostnätter varje vinter, men det kanske är dumt att utsätta den för det nu när den är klen efter en lång förrådsvinter...) Lycka till, och berätta gärna mer om hur det går.
Bassam
Hej
Du kan ställa den ute och tar den inne när du känner att ska komma frost.
H:Bassam
Alexander-VG-zon3
CITAT (Primavera in anticipo @ 29-03-2010, 15:56) *
Det kan vara fullt normalt att bladen rasarmen det kanske är dumt att utsätta den för det nu när den är klen efter en lång förrådsvinter...) Lycka till, och berätta gärna mer om hur det går.


olivträd är städsegröna men som många andra städsegröna så byter även den blad i bland och fäller några blad. dock rasar bladen av snabbt eller den tappar stora mängder blad under en period så är nåt fel.

vilar oliven fortfarande så tål den även lite frost på våren, men annars generellt sett så brukar dom inte tåla vår eller sommarfrost. däremot höst och vinterfrost tål dom om dom nu är invintrade och sover djupt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon