Huggorm
Jag är lite nyfiken på när alla buskar och träd får sina löv om våren, så jag tänkte vi kunde ta rapporter här i tråden. Särskilt lite ovanligare sorter, men allt är av intresse. Skriv helst också var i landet ni bor.

Här hos mig är det ju några veckor kvar innan det är dags, men jag gissar att det börjar närma sig i Skåne nu snart smile.gif
Rafael
Madagaskarpalm 2010-03-23 Göteborg
skogstroll
Jag bor strax söder om Stockholm... det enda jag sett hittills är videkissar... samt tibast som är på gång
malarmaster
Kaprifol mot södervägg ,björkspirea i västerläge,bägge med flera grenar fullt utslagna blad temp ca 12 gr.Vislanda zon 3/4. Ulf
Alexander-VG-zon3
söder om Borås zon 3-4

Kaprifol, Spirea, Syren, Lönnar (mina egna lönnar som jag har i krukor) - alla dessa har svällande bladknoppar.

Hassel och Björk har fått hanhängen. och Viden blommar.

när jag var nere i skåne i början av mars så hade mormor på södersidan kaårifol som slått ut och hennes klätterhortensia hade svällande bladknoppar likaså forsythian.
Alexander-VG-zon3
tog lite bilder idag från uteplatsen

kaprifol
[attachment=48759:kaprifolnyablad.jpg]

lönn
[attachment=48760:l_nnspricker.jpg]

fläder
[attachment=48761:fl_der.jpg]

trollhassel
[attachment=48762:hasse_de...sar_p2ny.jpg]

vanlig ''skogs'' fläder
[attachment=48778:fl_derknoppny.jpg]
Alexander-VG-zon3
fler från idag (från skogen), inte så mycket ''exotisk'' än.

brakved (tror jag)

[attachment=48779:brakvedblacd.jpg]

hassel

[attachment=48780:hanblommahassel.jpg]
[attachment=48781:hasselblad.jpg]
[attachment=48783:hasselny8.jpg]

salix

[attachment=48782:DSC_0351ny.jpg]
Alexander-VG-zon3
lite mer exotiska växter från idag

valnöt
[attachment=48886:valn_tblad.jpg]

körsbärskornell
[attachment=48887:k_rsb_rskornell.jpg]

katsuran ''börjar bli prickig''
[attachment=48888:katsura.jpg]

hästkastanj
[attachment=48889:h_stkastanj.jpg]

fler

oxbär
[attachment=48890:oxb_rblad.jpg]

syren
[attachment=48891:syrenblad.jpg]

prunus
[attachment=48892:prunus.jpg]

spirea
[attachment=48893:spireablad.jpg]

mahonia
[attachment=48894:mahoniablomma.jpg]

en bild på hela valnöstträdet
[attachment=48895:DSC_0564.JPG]
Åsa, mälardalen zon 2
Är du helt säker på att det är valnöt?? Knoppar som ser ut som sälfötter brukar vara kaukasisk vingnöt. Valnötsträden här brukar ha andra slags knoppar.
Huggorm
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 11-04-2010, 17:26) *
Är du helt säker på att det är valnöt?? Knoppar som ser ut som sälfötter brukar vara kaukasisk vingnöt. Valnötsträden här brukar ha andra slags knoppar.

Det är en valnöt, dock osäker på vilken sort. Mina manchuriska valnötter har precis såna knoppar. Vingnöten är ju släkt med valnötterna, så den har förmodligen liknande knoppar.

Flaxss: Körsbärskornellen, är det löv eller blommor som håller på att slå ut? Den verkar extremt tidig i alla fall.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 11-04-2010, 17:26) *
Är du helt säker på att det är valnöt?? Knoppar som ser ut som sälfötter brukar vara kaukasisk vingnöt. Valnötsträden här brukar ha andra slags knoppar.


jag har inte sett några ''vingnötter'' på den. men det är ju enkelt att hålla koll på den om den blommar och så ser man vilka nötter den ger.

CITAT (Huggorm @ 11-04-2010, 18:05) *
Det är en valnöt, dock osäker på vilken sort. Mina manchuriska valnötter har precis såna knoppar. Vingnöten är ju släkt med valnötterna, så den har förmodligen liknande knoppar.

Flaxss: Körsbärskornellen, är det löv eller blommor som håller på att slå ut? Den verkar extremt tidig i alla fall.


det är bara blommor, både knoppar och utslagna, bladknopparna var bara svällande.
Powerowic
krusbär börjar slå ut nu, Svarta vinbär, Kaprifolblad. Röda vin bär är på gång, Syren har svällande knoppar, Druvfläder börjar snart slå ut

Jag bor i Närke zon 3,5 smile.gif
jegi
Jag tror Åsa har rätt. Det liknar mer vingnöt än valnöt.
Huggorm
CITAT (jegi @ 12-04-2010, 22:59) *
Jag tror Åsa har rätt. Det liknar mer vingnöt än valnöt.

Det skulle iofs förklara en del. Flaxss visade bilder på trädet med löv i höstas, och vi spekulerade lite i vilken sorts valnöt det var, men utan att komma fram till något. Inte konstigt om det är en vingnöt... Det förklarar också varför trädet ser så skadat ut, det har kanske torkat. Jag har också läst att vingnöt varierar mycket i härdighet beroende på var frökällan kommer ifrån. Kanske detta exemplar helt enkelt inte är fullständigt härdigt på platsen. Desto mer jag tänker på det, desto säkrare blir jag också på att Åsa har rätt. Utseendet är dock mycket likt manchurisk valnöt när knopparna börjar svälla, vilket inte är så konstigt med tanke på att träden är släkt.
H Anders
Svartaronia i Luleå 100424
Huggorm
CITAT (H Anders @ 25-04-2010, 09:42) *
Svartaronia i Luleå 100424

Oj, det var tidigt. Ligger inte snön kvar ännu på sina håll i Luleå?

Här i mellersta bohuslän har en del vanliga träd som hägg, al, björk och rönn börjat slå ut
malarmaster
vislanda zon3-4 25/4 det mesta har satt fart,blommande doftolvon,variegerad syren slog ut de första bladen igår,mackia amurense visar bladspetsarna(brukar vara bland de sista) aralia, spireor(har en massa varianter)körsbärsbenved fullt utslagen m.m dock har inte ekarna rört sig än. Ulf
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon