Området jag bor i har just byggts ut med vägar och nya villatomter, vilket innebär att jag nu får vägar och hus runt min stora (6000 m2) tomt, där det tidigare varit ekblandskog. Det ser naturligtvis väldigt kalt och tråkigt ut just nu, eftersom man även röjt av en ganska bred remsa vid sidan av vägbanan, vilket tycks vara vanligt nuförtiden. Samtidigt är planteringsförutsättningarna ganska bra, eftersom de har återfyllt med skogsjord, där det tidigare varit sumpmark, och också höjt den tidigare låga marknivån med någon meter.

För att så snabbt som möjligt få tillbaks något av den gamla trolska karaktären runt min stora naturdamm, tänkte jag plantera ett antal snabbväxande träd av olika sorter utefter den nya vägen.

På sträckan förbi dammen tänkte jag mig ett antal flerstammiga silverpilar av den sort som växer utmed vallgraven i Göteborg, d.v.s. med hängande grenar (Salix argentea?). Grundvattenståndet är högt, eftersom det är en naturdamm, och utrymmet är det inget problem med, det är minst 10 meter mellan vägen och dammen.
Lite högre upp, där grundvattenståndet är mera normalt, tänkte jag mig fågelbär, ullungrönn och oxel. Jag är även väldigt förtjust i Acer av olika slag, så det lär det också bli några av.

Jag hoppas kunna hitta en plantskola som kan leverera ganska stora träd till ett någorlunda hyfsat pris. Det har emellertid visat sig oväntat svårt att hitta just silverpil i sortimentet hos de plantskolor jag kollat hos hittills.

Känner någon till en plantskola i någorlunda närhet till Alingsås, som brukar leverera alléträd till kommuner, och som kan tänkas ha silverpil? Kommunen har erbjudit mig att lägga in beställningen genom dem, eftersom det är i allas intresse att området längs vägen blir snyggt.

Tacksam även för andra tips av lämpliga träd och buskar. Det handlar om en sträcka av totalt ca 200 m, så det behövs rätt många. Jag har dragit upp ett stort antal själv från stickling eller frö, men de är ännu ganska små, så jag behöver en snabbstart, även om det kommer att kosta mycket pengar.