steffs29
Hej! Vi har en bondsyren runt hela vårt hus som är satt i två omgångar. Den ena delen på framsidan är mer än dubbelt så hög (ca 80-90cm) som den runt resten av huset och har ganska långa skott. Den kortare är ca 35 cm hög. Jag vill ha häcken runt huset tät och den kommer vara formklippt för att inte breda ut sig för mycket mot grannen. Jag skulle vilja ha den ca 100-120 cm hög och tät och fin.

Hur kan jag hjälpa den att växa ( gödning ) och hur ska jag behandla den högre. Ska jag endast klippa av skotten? Förstår inte riktigt hur jag ska beskära den!


Känner själv att min tråd är lite luddig men jag vill bygga upp häcken rätt nu och försöka få den jämnhög runt hela huset på sikt!

Vad har ni för tips?

Harvey
Vill du ha en tät klippt häck så är syren helt fel växt, men du får försöka att bygga upp den som man brukar med klippta häckar. Klipp ner den till 10-15 cm. Sedan klipper du den varje år så att den bara blir 20-30 cm högre varje år, alltså om den växer en halvmeter så klipper du bort 30 cm... Klipp gärna i en pyramidal form så att även sidorna får ljus.
Varje gång du klipper häcken så grenar den sig där du klippte och på detta sätt får dui den tät ända nerifrån.
Eva 33c
Vi har en granne här i byn som har en syrenhäck som klippts precis så som Harvey beskriver. Den ser helt OK bra ut, men kom ihåg att en sådan syrenhäck aldrig blommar med mer än någon enstaka blomma i bästa fall. Jag har sett en liknande häck i stan också, som är betydligt äldre än den här i byn. Det är svårt att bevara en syrenhäck tät ända nerifrån eftersom den egentligen vill växa upp och bli ett träd. I stan har man löst det problemet med att ha ett lägre staket som döljer glesheten nertill. Ovanför är den grön och tät, men blommar förstås inte.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon