MONzA
Hej!
Funderar på vad jag ska kunna göra för att körsbärsträdet ska må bättre. Det måste vara ett Prunus serrula men det är inte mycket rött som syns längre, hade grejat runt trädet en lång stund innan jag upptäckte det röda. Trädet är planterat i kanten av en ca 2 m bred och kanske 70 cm hög rund behållare av betong eller nåt. Det var fullt av mossa, två olika sorter av nån ljusgrå mossa. Har försökt ta bort en del mossa genom att plocka bort den eller dra med handsken över stammen. Vet inte vad det är för jord men säkert näringsfattig, rensade bort ogräs som maskros och vanlig grön mossa. En liten scilla växer där som ser fin ut och några andra lökväxter som inte riktigt kommit upp än. Vet inte hur länge trädet stått där men jag tror att det är ganska gammalt.

Hur förbättrar jag jorden? Kan man få tillbaks den röda glansen? Vad kan vara lämpligt att plantera under trädet?

//Mona

[attachment=49083:prunus_serrula2.jpg]
vårskutt!
Kan man ha ett fullvuxet träd i en 70cm låg kruka?? Kanske blev det lite kallt nu
i vintras?? Nån som vet, jag gissar bara!
Huggorm
Den röda glansen får man inte tillbaka. Och vill du att trädet skall må bättre får du nästan byta jord eller åtminstone gödsla. Jorden är säkerligen utsugen på allt vad näring heter nu
MONzA
Tror inte att platsbrist för rötterna är problemet, "krukan" är nog ingen kruka utan bara en ring utan botten. Trädet är inte heller speciellt stort... vad ska jag giss på... 3 - 4 meter kanske.

//Mona

Kan byta en del jord men det verkar vara ytliga rötter som jag inte vill skada. Gödsla kan jag såklart göra. Vad är bra till Prunus? Chrysan (stavning?)?
Cilla
Det är inte helt lätt att få glanskörsbären att få de där fantastiskt, metalliskt illröda stammarna. En viktig faktor är dräneringen, det måste vara väldränerat. Annars blir det beläggningar osm på bilden. Säkert andra faktorer också, jag vet att trädpersonalen på Zetas i Stockholm är duktiga på detta. De har också haft exemplar själva som varit helt fantastiska.

I kruka eller starkt avgränsade jordbäddar tror jag man kan glömma stamfärgen, om man inte näringsbevattnar varje vecka och i övrigt pillar med och byter jorden minst en gång per säsong.

Själv har jag satt några i mycket näringsrik jord, lättler med långvarig kompostering, där dräneringen är mycket god. Resultatet - träden behöver bevattning i mass också nu när de är 5 år och lite äldre... Tillväxten är mycket långsam pga vattenbehovet.

Helt lätt är det inte, men det finns många som har förutsättningarna och lyckas! Hurra för er så att vi andra får njuta av röda stammar!
MONzA
Men oj, är det så svårt att få dom sådär fina! Tack för svaret, intressant.
Cilla
Om du inte har något alternativ till att ha den i kruka: Byt till en kruka som är dubbelt så stor. Köp dyr U-jord och blanda dessutom ut med lecakulor eller liknande luftigt. Vattna med en blandning som är mumma: Hink som fått stå med nässlor, hönsödsel, kogödsel, färsk urin. Använd hinkblandningen som saft och spä ca 120 ggr.

Värt att testa kanske. Eller ställ ut trädet i marken på bra ställe och njuta av den där!
MONzA
Här är en helbild på trädet. Ringen den står i är visst inte riktigt så hög som jag uppskattade först, den är 40 cm, bredden är 200 cm. Ska försöka byta ut så mycket jord som det går. Underplantering då? Tips på nåt bra att sätta under eller ska jag helt strunta i det? Blir ju finast med nånting mer i planteringen. Just nu växer där bara en enda liten scilla smile.gif

[attachment=49305:lia_nimrod_051.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon