miss_marilyn
[attachment=49214:tr_dg_rdsh_rn.jpg]Hejhej!

Äntligen dags att börja planera på alvar för trädgården!!

Jag hoppas innerligt att någon kan hjälpa mig med förslag på buskar till vårt "bortglömda hörn" i trädgården.

Önskemål och tankar:
- tanken är att få bort den fyrkantiga känslan av tomten och få bort lite insyn, göra det lummigare
- funderar på en större och högre buske längst in i hörnet, och två mindre på varsin sida om den större. Framför dessa vill jag sätta t ex hosta i en halvbåge (ta bort hörnkänslan)
- gärna blommande buskar (rosa/vitt)
- ej rödbladigt!
- gärna skydda bra mot insyn.

I hörnet har tidigare stått en kompost och varit ett allmänt dumpningshörn... Nu växer det en hel massa praktlysing där, och en massa ogräs, förstås.

Staketet på bilden ligger åt norr, i åt andra hållet av hörnet finns en ligusterhäck. Hörnet skuggas av en stor björk och en hög trädgårdsen.

STORT TACK för ev förslag!! smile.gif

Platinum
Vi har en rosenspirea på skuggsidan av vår trädgård, kanske det kan vara något? De tillhör kategorin lite lägre blomsterbuskar och blommar i mörkrosa/cerise.
oliv
Anlägga en surjordsrabatt med rhododendron och amerikanska blåbär...
miss_marilyn
Åå rosenspirea lät ju jättefint! Vad kan man ha bakom som blir lite högre? Kankse något vintergrönt??

Surjordsrabatt lät ju också som ett jättebra förslag!! Hur mkt jobb är det med att anlägga en sådan? Gräver man "bara" ur för rabatten och fyller på med rätt jord eller är det "underhållsjobb med en sådan med?
Finns det rhododendron som blir bra höga (3-4 m), eller finns det annat som trivs i samma jord? Vad trivs som marktäckare i en sån?

Kan man ha surjord just där rhododendronen står och ha "annat i vanlig jord" bakom och framför??

Tack igen från frågvisa jag! smile.gif
Aqvakul
Hur nära står björken och hur stor är den. stora björkar suger enormt med vatten och dess rötter konkurrerar ut det mesta. Rhododendron kräver mycket vatten.
miss_marilyn
Ah. Björken är gammal (minst 50 år?) och stor.
Den står ca 4-5 meter bort. Det växer väldigt bra på platsen som den är nu, och rikligt med mossa i gräsmattan...

Grannen har ju iofs två stora tallar som står ca 5 och 8 meter bort från platsen. Kan det också ställa till det för en ev rhododendronrabatt?

tack smile.gif
Huggorm
CITAT (miss_marilyn @ 21-04-2010, 22:37) *
Ah. Björken är gammal (minst 50 år?) och stor.
Den står ca 4-5 meter bort. Det växer väldigt bra på platsen som den är nu, och rikligt med mossa i gräsmattan...

Grannen har ju iofs två stora tallar som står ca 5 och 8 meter bort från platsen. Kan det också ställa till det för en ev rhododendronrabatt?

tack smile.gif

Tallar borde inte vara något problem för rhododendron. Dels dricker tall relativt lite vatten, dels skapar deras nedfallna barr en kemiskt sur jord som passar rhododendron. Faktum är att jag såg vilda rhododendron växa tillsammans med tall i naturen på himalayas sluttningar.
miss_marilyn
CITAT (Huggorm @ 21-04-2010, 22:54) *
Tallar borde inte vara något problem för rhododendron. Dels dricker tall relativt lite vatten, dels skapar deras nedfallna barr en kemiskt sur jord som passar rhododendron. Faktum är att jag såg vilda rhododendron växa tillsammans med tall i naturen på himalayas sluttningar.




smile.gif smile.gif smile.gif
men tallarna står ju som sagt på grannens tomt.. kanske ger det inte automatiskt sur jord hos mig?
En trädgårdsen står i närheten med, kanske också sur jord? biggrin.gif

praktlysing växer där nu, vad för jord gillar den?

hur stort jobb är det med att anlägga och underhålla en surjordsrabatt? fler växter som trivs i sådan?

tack smile.gif
Huggorm
CITAT (miss_marilyn @ 22-04-2010, 00:09) *
smile.gif smile.gif smile.gif
men tallarna står ju som sagt på grannens tomt.. kanske ger det inte automatiskt sur jord hos mig?
En trädgårdsen står i närheten med, kanske också sur jord? biggrin.gif

Nej, det räcker nog inte med tallarna för att ge en tillräckligt sur jord, men det hjälper väll alltid lite
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon