barre
Hej!

Blir det för trångt att samplantera en pipranka och en kaprifol i en 25 liters kruka? Kommer piprankan kväva kaprifolen? Det har varsin spalje att växa på. Vill ha en grön vägg på min balkong och kaprifolen täcker inte så mycket därav vill jag ha piprankan.

Åsa, mälardalen zon 2
Ja det blir för trångt och krukan kommer också bli för trång redan efter några år till en planta dessa klätterväxter är ganska kraftigväxande (piprankan/kaprifolen kan dock vara trög i starten de första åren). Om det är glest hos kaprifolen föreslår jag något ettårigt klättrande som kan hjälpa till och fylla upp platsen tills kaprifolen satt fart.
pixiepixie
Jag har samplanterat en klätterros och ett klättervildvin i en kruka på 36 liter. Runt kanten satte jag ett par murgrönor. Har rosen en chans att etablera sig?
Bassam
Hej
Jag ska fråga varför ni gör stress för växter.
H:Bassam
pimpim2
CITAT (Bassam @ 30-04-2010, 21:05) *
Hej
Jag ska fråga varför ni gör stress för växter.
H:Bassam



Fy mig, fel att gå på utan belägg! Jag skäms....
pixiepixie
CITAT (Bassam @ 30-04-2010, 21:05) *
Hej
Jag ska fråga varför ni gör stress för växter.
H:Bassam


Ja, för att man inte bor i slott utan i koja (detta är en balkongtråd, dvs ett garanterat begränsat odlingsutrymme) men ändå vill ha mångfald och växter som prunkar vid olika tillfällen för att förlänga säsongen. För att man har nybörjarglädje och är otålig och peppad inför sommaren och vill ha allt nu! Jag förstår också att det inte är ultimat för i det här fallet rosen, det är ju precis därför man vänder sig till forumet i första taget.

Men då gissar jag att svaret på min fråga om vildvin och rosor är nej?
barre
CITAT (pixiepixie @ 01-05-2010, 14:55) *
Ja, för att man inte bor i slott utan i koja (detta är en balkongtråd, dvs ett garanterat begränsat odlingsutrymme) men ändå vill ha mångfald och växter som prunkar vid olika tillfällen för att förlänga säsongen. För att man har nybörjarglädje och är otålig och peppad inför sommaren och vill ha allt nu! Jag förstår också att det inte är ultimat för i det här fallet rosen, det är ju precis därför man vänder sig till forumet i första taget.

Men då gissar jag att svaret på min fråga om vildvin och rosor är nej?


Jag håller med. Det är glädjen att få prova sig fram och se resultat som gör att man vill testa lite olika sorter nu nu nu. Jag tar i vissa fall små steg på balkongern men har just i år gett mig fan på att det ska bli en grön vägg. Men och det är ju inte en så lång säsong att man har all tid i världen. Det var ett bra tips att samplantera med en ettåring om det blir lite trångt med två perenner. Tack Åsa!

Pixiepixie, vad har du för klätteros? Jag har funderat på att plantera en men vet inte alls vilken sort som passar på balkonger.

pixiepixie
Jag satsade på en New Dawn. Valde den mest för att den är vacker och starkväxande så jag hoppas att den tar sig. Kanske betyder starkväxande dock att tillväxten hämmas av den "lilla" krukan, men det lär tiden utvisa... Första gången som balkongägare så det är lite research blandat med trial & error med en nypa rockn'roll och hoppas på det bästa! Jag bor i zon II och har balkongen i östlig riktning med en kortsida i lä med södervägg där den bor. Jag hoppas det ska vara en förlåtande faktor i sammanhanget. Nu vill jag smälla upp ett blåregn eller klematis eller nåt annat mustigt på andra sidan balkongdörren. Där är det dock om möjligt ännu tightare om plats. Kanske kan jag klämma in en 10-liters kruka... Tips på klätterväxt som blommar, kastar sig upp mot skyn, men som inte har så djupgående rötter, eller är det en utopi och bara att glömma?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon