Full version: Bollthuja
TantGredelin
En bollthuja som var täckt med en massa snö tills för en månad sedan har inte repat sig. Kan man klippa ner? Ska jag vänta ett tag till? Egentligen ser jag bara en enda avbruten gren, men busken är ingen prydnad. Vad tycks?
KarinSKARA
Kan du inte stötta upp den med blomstöd?
Visst kan du klippa den, dessutom om du vill ha ett klot MÅSTE du oftast frisera den varje år för att formen skall bestå
DalaMyran
CITAT (TantGredelin @ 29-04-2010, 18:45) *
En bollthuja som var täckt med en massa snö

Är det dumt att anlägga en rabatt för just Bolltuja och andra formklippta buskar, just där som jag tidigare iaf skottat upp snön? I år har det ju varit massor med snö...men en sådan rabatt skulle passa mycket bra där.
Något tips om det går att genomföra? Mina buskar vill jag ha som prydnad, jämna och förhoppningsvis snygga.
Ursäkta Tant Gredelin att jag gjorde intrång i din tråd, jag såg Bolltuja och tänkte, vilken bra smak tummenupp.gif
strandskatan
Våra bollthujor var bara bollar så länge här fanns kaniner som gnagde dem i botten varje vinter, så nog måste man hålla efter dem ifall man vill ha kvar formen!
TantGredelin
Så här fyra år senare, och med två riktigt snöiga vintrar emellan, så kan jag meddela att bolltujan repade sig bra, har inte klippt den, men varit lite snabbare att få bort snö från den. Den har växt, förstås, men håller sin runda form på egen hand. Ingen vekling precis.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon