blomkronan
Jag hoppas ju på att jag ska få en stor skörd i höst smile.gif
och jag vill bygga en stuka... men när jag söker på nätet hittar jag inte HUR jag ska göra.

Jag har bara hittat ett inlägg på odla
Men... där står inte hur man ska göra blush.gif

är det någon som vet... kanske du har en stuka, egna erfarenheter är bäst att höra på smile.gif

Ska man gräva djupt? eller bygger man den uppe på marken?
Åsa, mälardalen zon 2
Det finns många olika sätt. Ett av de enklaste är nog att gräva ner ett stort cementrör som man fodrar i botten med finmaskigt nät (skydd mot gnagare). Sedan har man något form av lock och en massa halmbalar man ställer ovanpå som isolering men som går att flytta på ifall man vill hämta grönsaker.

Andra typer av stukor kan man ex. hitta beskrivningar på i böcker på biblioteket.
Peztis
Här hittade jag en illustration. http://www.1900s.org.uk/1900s-storing-root-veg.htm
Stuka heter clamp på engelska.

den här var bra också: http://www.the-gardeners-calendar.co.uk/Gu...ry.asp?nid=2183
blomkronan
Tack för svaren biggrin.gif

En "riktig" stuka har jag inte plats för... då ska man ju bygga en "limpa" på marken.

Jag har en bit rör jag kan använda då...
[attachment=49639:IMG_3332.JPG]
[attachment=49640:IMG_3333.JPG]

Om jag har förstått det hela rätt kan jag gräva ner röret, klä den med liggunderlag på insidan.
innan jag ställer ner röret i gropen... fästa finmaskigt nät i botten, gropen måste dräneras, det kan jag göra med en massa småsten i botten på gropen.

Fylla röret med halm, bygga ett vattentätt lock med en "skorsten" med tak för ventilationen skull.

Vad tycker ni?? verkar mina ideér vara rätt??

Vore kul och höra oxå om det är någon som haft en stuka och hur det gick...
Anemone nebulosa
En odlarvän till mig har grävt ner en sån där stor soptunna i grön plast som hon hade hittat. Har för mig hon klippte till den lite upptill. I botten har hon också ett finmaskigt nät, runt om upptill har hon satt lecablock och sen gjort ett lock med handtag. Den verkar funka bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon