fidrix
Hej!

Jag har fått ulllöss/bomullslöss på ett olivträd. Trädet står innomhus i 90-liters "kruka". Det är cirka 2,5m högt och uppskattningsvis drygt 60 år gammalt. Så det ska inte slängas utan jag ligger för närvarande i krig och tänker inte ge upp i annat fall än att trädet dött, vilket jag inte tror kommer hända för det är en ordentlig rotknöl med rotskott och mycket ny tillväxt på daglig basis i lövverket.

Första gången jag såg att det växte bomull på trädet var 3 veckor sedan. Som första åtgärd klippte jag bort alla grenar med många löss på. Det blev en kraftig beskärning och jag kanske hittade ett 30-tal vita tussar. Sedan dess har jag mekaniskt med händerna blockat bort alla vita tussar varje dag. Det har konstant blivigt färre och färre och senaste dagarna kanske jag hittat en varannan dag i genomsmitt.

Men nu har jag hittat att det på ganska många utav de nya ljusgörna skotten sitter en liten klick genomskinlig slem/klet, ibland kan man se 1-5 små genomskinliga pärlor i. Det sitter alltid längst ut på spetsen på bladet och på undersidan. Jag har börjar försöka ta bort detta också, men undrar nu om någon vet vad det är?

Jag tar förstås bort dem eftersom jag är rädd för att det är ägg som så småning om blir löss. Kanske är det bara "lusbajs"?. Detta måste ju komma från lusen i alla fall så det bekräftar ju att de fortfarande härjar även om det var ett tag sen jag såg en vit tuss. Jag har aldrig heller sett en lus, annat än i bomullstussarna. Kan man se dem krypa runt?

Det finns ett par gröna färska rotskott som kommer upp i krukan, men de har ej fått några löss så jag tror inte de finns i jorden utan att de än så länge håller sig i bladverket som är en dryg halveter från jordytan.

Jag har provat bekämpningsmedlet Bayer Calypso. Jag har både vattnad med det och sprayat trädet med det. Jag har dock inte följt instruktionerna för det är orimligt tycker jag. Eftersom det är 90-liters kruka vill de att man ska vattna 5ml x 90 = 450ml gift och 22,5 liter vatten. Jag kan inte hälla på 22 liter vatten, det går inte, det är för mycket...

Har ni några bra tips till mig? vad som helst för att bli av med lössen?

Alexander-VG-zon3
dom ''tussarna med bomull'' är det som är ohyran. dvs det är inte bomull som växer. det kletiga kommer från ohyran och är honungsdagg.

köper du provadopinnar så blir du av med ohyran. ''giftet'' går in i växten så all ohyra som suger växtsaft dör alltså.

sedan bör du åtgärda problemet med varför den får ohyra. om du kan så ta ut olivträdet ute efter att frostrisken är förbi. avhärda den först med att placera den i skuggan i ca 1-2v och sedan flytta den ljusare och ljusare. när den är avhärdad vill den stå i ett soligt och varmt och skyddat läge. ge den regelbundet med näring och låt den torka upp lite innan du vattnar igen. sedan när dom första frostnätterna börjar att komma tar du in det. det går att övervintra det inne men för att undvika ohyra på det och att undvika bladfall under vintern bör du ge den mycket extraljus i form av lysrör som funkar till växter eller annan bra ljuskälla plus så får man ställa den i det ljusastefönstret man har och då nära som möjligt. annars övervintrar man det kallt men frostfritt ca +1c +10c.



Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon