MONzA
Vet faktiskt inte om det är träd eller buskar... en är skadad och inte mycket finns, den andra ser ut som en liten buske, den med rött på, men det kan ju va ett litet träd på väg att bli större... flera grenar i alla fall så det kanske lutar mest åt buske på båda...?

[attachment=50122:maj_10_048_vad.jpg][attachment=50123:maj_10_052_vad.jpg]

Åsa, mälardalen zon 2
nr 1 tycker jag ser ut som Fraxinus exelsior eller som den heter på svenska ask.

nr 2 påminner om Malussläktet, vanliga äppelsorter brukar dock ha rosa knoppar men det finns ju även vildaplar och sånt i Malussläktet.
Anders zon 1
Det var svårt. Hmm. Är inte säker på att första bilden är ask. Tycker det är något som inte riktigt stämmer (är askens blad verkligen rödaktiga när dom slår ut? brukar inte askens knoppar vara svarta?). g.gif Kommer dock inte på vad det annars skulle kunna vara. Återkom gärna med en bild när bladen slagit ut mer.

Bild två tror jag är någon sorts häggmispel. Troligen bärhäggmispel (Amelanchier alnifolia) eller vanlig häggmispel (Amelanchier spicata).
MONzA
Lite skilda gissningar smile.gif
Ask är det inte, ask har mörka, nästan svarta stora knoppar och här har dom inte slagit ut ännu men dom har precis börjat lite lite...
Huggorm
Den första skulle kunna vara olvon
Anders zon 1
Ett annat förslag på bild 1 är lönn.
jegi
Jag slår ett slag för buskpion. Nr 1 alltså.
Aqvakul
Tror på lönn på ettan...
MONzA
Lönn har varit min egen fundering... men det står en lönn bredvid så jag vet inte. Buskpion känner jag inte till men googlade och såklart var det mest bilder på blommor men såg en bild på en buske i ungefär samma stadie... ganska likt. Kanske det händer lite med busken nu när värmen kommer så det blir lättare att se smile.gif
Nienor
Bild 1är troligen en lönn, kanske tysklönn eftersom knopparna är lite grönare än på vanlig lönn. Bild 2 borde vara en häggmispel. Vanligast är Amelanchier lamarckii och A. spicata. Skillnad ser du främst på växtsättet; spicatan växer verkligen spikrakt (och jämför man dess blad med lamarckiin så är de rundare).

Men bästa sättet att se vad det är är nog att vänta lite till smile.gif

/Nienor
skogstroll
På A svarar jag lönn (tog ett likadant skott inbillar jag mig från en lönn häromdan)
på B vet jag inte smile.gif
Aqvakul
CITAT (Aqvakul @ 20-05-2010, 15:08) *
Tror på lönn på ettan...

och häggmispel på tvåan..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon