Full version: Himalajabjörk
fuxen
Jag har planterat en alle" av Himalajabjörkar för två år sen.Nu i vår är det något av träden vars grenar har "torkat" dom slår inte ut.Övriga grenar slår ut men dom grenarna som torkat är helt torra när man bryter dom.Kan det vara brist på vatten förra året eller någon sjukdom.Inga synliga skador i övrigt och dom grenar som slår ut så är bladen friska.
Cilla
Jag kan tänka mig att det är köldskador. Denna vinter var tuff, och himalayabjörk är inte den tåligaste.
Generellt brukar också de träd som står ytterst i en rad må klart sämre än de som står i mitten av en rad. Detta pga att rotområdet är mindre för randträden, och där blir det torrare, sämre jordeliv och tjälen går djupare.

Efter en vinter med ihållande kyla som denna märker man också effekten av kraftig kvävegödsling (som på gräsplaner där det också står träd) och alltför sen gödsling (efter midsommar). Många träd som råkade ut för detta har intorkade årsskott i år.

En allé med himalayabjörkar låter härligt! Har du bilder du vill dela med dig av?
olwing
Jag har planterat min andra Himalayabjörk år 2010 och har haft samma problem som du på båda två. Jag bor i Vallentuna och vi har odlingszon 3-4 närmare 4 skulle jag säga. Jag börjar tro att den inte klarar vintern här heller. Båda två har fått intorkade grenar tyvärr. Den första var runt 10 cm i stamomfång men den andra var rejäl säkert 25. Vattnade hela sommaren och ingen gödsling. Jag hade inte kollat upp härdigheten innan köp och det var ju dumt.
malarmaster
har en i zon 4 men här är det inga problem,varken gödslar eller vattnar,min filosofi är att om växten dör efter etablering har den inte här att göra.Tror att många lägger ner för mycket energi på vatten o gödning,vatten sköter vår herre om o gödning får de inte i naturen så varför i trädgården?
har över 200 lövfällande träd o buskar o många skall inte klara zonen men det gäller att härda dem o inte skämma bort dem.under mina 25 trädgårdsår har jag förlorat kanske 10 av alla som jag planterat,oftast pga vinterskador,ett etablerat träd klarar oftast torka bra,det kan tappa blad m.m men det kommer igen
men gödning,aldrig. det räcker med all skit som kommer med regnet. Ulf
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon