Huggorm
Mina robiniaplantor som jag dragit upp under vintern och våren är minst sagt taniga, med en längd på över en meter och en stam som nertill är 3-4mm. Det har varit för mörkt för dom, trots två lysrörsarmaturer med speciella lysrör. Nu skall jag snart plantera ut, men hur får jag dom stabilare? Det finns inte en chans att dom står upp själva. Jag får väll binda dom vid stödkäppar, men så kan man ju inte ha det i all framtid. Jag provade att klippa ner en till rimligare höjd i förhållande till stamdiameter, men den dog.
Cilla
Prova att sätta stöd som är fäst så långt ned på stammen som möjligt, så att delar får vaja och därmed bygga celler för att förstärka sig. Sänk stödet under säsongen och under nästa säsong.

Det är inte lätt att få ett rangligt träd stabilt och det brukar ta några år även på unga plantor. Men med tålamod och genom att låta det vingla och böja sig ett tag så går det oftast.
Huggorm
Skall försöka. Tack för goda råd smile.gif
strandskatan
Om du menar rosenrobina, robinia hispida, är det inget träd utan en "slanig" buske, som bör spaljeras, rosenrobiniorna man ser som träd på plantskolorna är ympade på en stam av vanlig robinia, robinia preudoacacia. Lärde mig detta idag i boken Träd och buskar av Inger Palmstierna som jag lånat på bilioteket - turligt nog, för jag har just dragit upp ett par rosenrobinior som jag tänkte ha som solitärträd i gräsmattan!
Huggorm
Nej, det är helt vanlig robinia pseudoacacia, om nu namnet på fröpåsen stämde
Iren
Hej igen! Nu tittar jag i en gammal tråd men tyckte det var intressant med din Robinia Huggorm! Hur har det gått och har du en bild kanske...

Jag tog frö från Cypern o satte i vintras och har fått upp både vad jag tror är R. Pseudoacacia o även Jakaranda, gillar dom och vore kul att höra om hur ev övervintring o tillväxt har varit! Tror mina ska få bo inne i vinter men att jag planterar ut dom till våren...[attachment=63796:blommor_2011_273.jpg]

Dom två främre i bild har jag inte fått säker id på så det vore kul med förslag:-D Tack på förhand!
Huggorm
Jag funderar på om plantan ner till vänster/mitten i bild kan vara ailanthus altissima, gudaträd?

Mina robiniaplantor mår inte fantastiskt bra. Dels tyckte de inte om vintern, och frös tillbaka en del. Sedan är det ju träd som vill ha massor av värme, och det har inte den här sommaren bjudit på där jag bor. Det är alltså väldigt lite nytillväxt. Men vi får väll se nästa år, då kanske det förbättrar sig.

Edit: Det tog en stund att komma på namnet, men jag tycker plantan uppe till höger ser ut som delonix regia, flamboyant
Iren
Tack för tipset, ska kolla det med gudaträd! Uppe höger är däremot Jakaranda (runda, platta o hårda fröbaljor) för jag fick Delonix regia frön ur en trädgård där o baljor o fröer ser helt annorlunda ut, jättestora!!!, visar bild på det. Däremot fick jag inte upp några plantor av den... vill du prova så säg till (pm)[attachment=63824:cypern_2010_089.jpg][attachment=63825:cypern_2010_128.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon